Πώς γράφουμε ένα μυθιστόρημα;

Κατά καιρούς συναντώ σε σχόλια αναγνωστών, είτε εδώ είτε στη σελίδα μου στο Facebook, την εξής ερώτηση: «Πώς μπορώ να αρχίσω να γράφω ένα μυθιστόρημα;». Όσο απλή και αυθόρμητη, όμως, κι αν είναι η εν λόγω απορία, δυστυχώς, ποτέ δεν κατάφερα να δώσω στους αναγνώστες μου κάποια ξεκάθαρη και σύντομη απάντηση. Κι αυτό γιατί οι γνώμες επ’ αυτού είναι ποικίλες και συνήθως σχετίζονται με την ιδιοσυγκρασία και τον οργανωτικό χαρακτήρα του ανθρώπου που γράφει.

Άλλοι πιστεύουν πως πριν ξεκινήσουμε θα πρέπει πρώτα να έχουμε κατασκευάσει έναν καλό σκελετό της ιστορίας μας ή έστω ένα σχεδιάγραμμα της πλοκής και άλλοι πάλι προτιμούν να μην κάνουν τίποτα και να αφήσουν απλά τους ήρωες τους να τους υποδείξουν εκείνοι το δρόμο που θα ακολουθήσει η ιστορία. Κατ’ εμέ και οι δύο απόψεις είναι σωστές, αφού – όπως συνηθίζω να επισημαίνω στις αναρτήσεις μου – δεν υπάρχει σωστό ή λάθος στη συγγραφή. Γι’ αυτό, λοιπόν, και το σημερινό ποστ δεν έχει να κάνει με αριθμημένους κανόνες και αυστηρά βήματα για το πώς γράφεται ένα μυθιστόρημα, αλλά περισσότερο για μια προσωπική εξομολόγηση. Πώς άρχισα εγώ, δηλαδή, να γράφω το μυθιστόρημά μου και ποιοί ήταν οι λόγοι εκείνοι που με οδήγησαν να οργανώσω έτσι τον τρόπο δουλειάς μου. Διαβάζοντας, λοιπόν, τα ακόλουθα βήματα για το «πώς μπορούμε να γράψουμε ένα μυθιστόρημα», δεν έχετε παρά να τα σκεφτείτε, να τα σχολιάσετε και ίσως και να τα εφαρμόσετε και εσείς οι ίδιοι, αν φυσικά δείτε ότι αυτός ο τρόπος οργάνωσης είναι ο ιδανικός για εσάς.

Βήμα 1ο: Βρίσκω την κεντρική ιδέα/θέμα της ιστορίας μου.

Για να ξεκινήσουμε να γράψουμε κάτι, πρέπει αναπόφευκτα να ξέρουμε για τί πράγμα θα μιλήσουμε. Αν δεν το κάνουμε, υπάρχει πολύ μεγάλος κίνδυνος το κείμενό μας να καταλήξει να στερείται ουσίας. Συνεπώς, πρώτα πρέπει να ξεκαθαρίσω μέσα μου για τί πράγμα θέλω να μιλήσω κι ύστερα να αρχίσω να μιλάω γι’ αυτό. Η κεντρική ιδέα μπορεί να είναι μια κοινωνική αδικία, η κτηνωδία ενός πολέμου, η αυστηρότητα ενός πολιτεύματος, ένα κοινωνικό πρόβλημα (πχ εθισμός, bullying, ενδοοικογενειακή βία κτλ) και άλλα πολλά.

Βήμα 2ο: Καταγράφω τις σκέψεις μου.

Ανοίξτε ένα τετράδιο και γράψτε όοοοοοοοο,τι σας έρχεται στο μυαλό! Σκηνές, διαλόγους, γεγονότα, περιλήψεις, ατάκες, ονόματα, ιστορικά γεγονότα, μέρη, περιγραφές χαρακτήρων, τοπίων, κτιρίων,… στην κυριολεξία οτιδήποτε σχετικό με την ιστορία που θέλετε να διηγηθείτε. Οι ιδέες που μας έρχονται πάνω στον αρχικό μας ενθουσιασμό, αποτελούν την καλύτερη βάση για να “στήσουμε” την ιστορία που έχουμε σκεφτεί.

Βήμα 3ο: Χωρίζω τις σημειώσεις μου σε ομάδες.

Αφού πια έχουμε καταγράψει όλα όσα θέλαμε στο πρόχειρό μας, το επόμενο βήμα είναι να βάλουμε σε μια σειρά όλο αυτό το χάος που δημιουργήσαμε. Να κατατάξουμε, δηλαδή, τις πρόχειρες αυτές σημειώσεις σε ομάδες (κατηγορίες), ώστε να μας είναι πιο εύκολο στο μέλλον να ανατρέχουμε σε κάθε μία από αυτές, να τις συμβουλευόμαστε και να τις εμπλουτίζουμε με περισσότερα δεδομένα.

Η ταξινόμηση και αποθήκευση όλων αυτών των πληροφοριών μπορεί να γίνει είτε ηλεκτρονικά (σε ξεχωριστούς φακέλους στον υπολογιστή), είτε χειρόγραφα (σε ξεχωριστούς πλαστικούς φακέλους τοποθετημένους στη βιβλιοθήκη). Οι 2 κύριες κατηγορίες στις οποίες συνηθίζω να χωρίζω πάντα τις σημειώσεις μου είναι η Έρευνα και η Συγγραφή. (βλέπε Εικόνα 1)

Εικόνα 1: Ταξινόμηση και αποθήκευση πρόχειρων σημειώσεων.

Στον φάκελο της Έρευνας , δημιουργώ τρεις υποφακέλους:

– Έναν με το όνομα “Γενικές Πληροφορίες”, όπου καταχωρώ όλα τα στοιχεία που σχετίζονται με την κεντρική ιδέα του μυθιστορήματός μου, καθώς και όλα τα ιστορικά και άλλα γεγονότα που σχετίζονται με τη χρονική περίοδο στην οποία λαμβάνει χώρα η ιστορία μου.

– Έναν για τους “Χαρακτήρες”, όπου τοποθετώ ό,τι έχει σχέση με την εξωτερική εμφάνιση, το παρελθόν και την ψυχολογία των ηρώων μου.

– Έναν τελευταίο υποφάκελο με το όνομα “Τόπος”, όπου καταχωρώ τις περιγραφές των τοπίων, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και συνήθειες των ντόπιων κατοίκων κ.α. κατά τη χρονική περίοδο που λαμβάνει χώρα η ιστορία μου.

Ο φάκελος της “Συγγραφής”, περιλαμβάνει μόνο δύο υποφακέλους:

– Τον υποφάκελο “Αφήγηση”, όπου καταχωρώ όλες τις σημειώσεις που σχετίζονται με την πλοκή. (διάσπαρτα γεγονότα, τα οποία θεωρώ ενδιαφέροντα και έχω σκοπό κάποια στιγμή να τα αναφέρω στην ιστορία μου).

– Τον υποφάκελο “Διάλογοι”, ο οποίος περιέχει ατόφιους κάποιους μικρούς διαλόγους μεταξύ των ηρώων μου (οι οποίοι σε πρώτη φάση μου φάνηκαν ενδιαφέροντες και σκέφτηκα πως καλό θα ήταν να τους συμπεριλάβω σε κάποιο σημείο της ιστορίας μου).

Βήμα 4ο: Εμπλουτίζω την κεντρική ιδέα με περισσότερες πληροφορίες.

Αφού πλέον έχουμε κατατάξει τις σημειώσεις μας σε κατηγορίες, δεν έχουμε παρά να πάμε στον φάκελο “Γενικές Πληροφορίες” και να ελέγξουμε τί λείπει από την κεντρική μας ιδέα. Μόλις εντοπίσουμε τα στοιχεία που μας λείπουν, τότε προχωράμε σε επιπλέον έρευνα με σκοπό να την εμπλουτίζουμε όσο περισσότερο μπορούμε. Για παράδειγμα, αν το θέμα μας διαπραγματεύεται την ενδοοικογενειακή βία, θα πρέπει να εμβαθύνουμε τόσο ώστε να νιώσουμε πως γνωρίζουμε αρκετά καλά τα χαρακτηριστικά και τις παραμέτρους του εν λόγω φαινομένου. Η ψυχοσύνθεση των ηρώων μας αναπόφευκτα θα «χτιστεί» γύρω από αυτή την κεντρική ιδέα (εμπλουτισμός υποφακέλου “Χαρακτήρες”) και κατ’ επέκταση και τα γενικότερα χαρακτηριστικά του τόπου και του χρόνου που διαδραματίζεται η ιστορία μας (εμπλουτισμός υποφακέλου “Τόπος”).

Πιο συγκεκριμένα, έχοντας υπόψη το προφίλ του θύτη και το προφίλ του θύματος στα περιστατικά ενδοοικογενειακής βίας, θα δομήσουμε την ψυχοσύνθεση των ηρώων μας (βάναυσος σύζυγος – υποτακτική σύζυγος). Ομοίως, ανάλογα με το πότε και το πού διαδραματίζεται η ιστορία μας θα αναζητήσουμε τις απόψεις των κατοίκων και την γενικότερη αντίληψη που υπήρχε γύρω από αυτό το φαινόμενο εκείνα τα χρόνια. Δεν έχει νόημα να σπαταλάμε την έρευνά μας σε ζητήματα που δεν σχετίζονται άμεσα με το θέμα μας. Το αν, για παράδειγμα, οι κάτοικοι ενός τόπου κατά το έτος που εξελίσσεται η ιστορίας μας, ασχολούνταν π.χ. με την εκτροφή μανιταριών κι όχι τόσο με το εμπόριο της φράουλας, ίσως να μην χρειάζεται καν να αναφερθεί, αφού δεν βοηθά άμεσα την πλοκή. Αν, όμως οι άντρες της περιοχής συνήθιζαν εκείνα τα χρόνια να είναι ιδιαίτερα επιρρεπείς στην κατανάλωση αλκοόλ (γεγονός που οδηγεί ευκολότερα σε βίαια ξεσπάσματα εναντίον της συζύγου) τότε πρέπει να αναφερθεί γιατί σίγουρα θα επηρεάσει έμμεσα ή άμεσα την πλοκή μας.

Το συγκεκριμένο βήμα αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά βήματα και το πιο πιθανό είναι να εξακολουθήσουμε να το εμπλουτίζουμε καθ’ όλη τη διάρκεια της συγγραφής, όσο καλά κι αν το έχουμε προετοιμάσει από την αρχή. Δεν μας συμφέρει να τεμπελιάζουμε στο ζήτημα της έρευνας διότι, όσο περισσότερο ερευνούμε πάνω στην κεντρική μας ιδέα, τόσο πιο αληθοφανή καταλήγει να είναι και η ιστορία μας.

Βήμα 5ο: Φτιάχνω το σχεδιάγραμμα/χρονοδιάγραμμα της πλοκής μου

Σιγά σιγά φτάνουμε στο πιο ενδιαφέρον και το πιο διασκεδαστικό κομμάτι της προετοιμασίας μας. Το σχεδιάγραμμα/χρονοδιάγραμμα της πλοκής μας δεν είναι τίποτα άλλο από όλα εκείνα τα γεγονότα που συνέβησαν και πρόκειται να συμβούν στην ιστορία που θα διηγηθούμε, ταξινομημένα σε χρονολογική σειρά. (Εικόνα 2) Συμβουλευόμαστε τις σκόρπιες σημειώσεις γεγονότων που έχουμε καταχωρήσει στον υποφάκελο “Αφήγηση” κι ύστερα τοποθετούμε το κάθε συμβάν στη σωστή χρονολογική του σειρά, εμπλουτίζοντας παράλληλα και το χρονικό παζλ της ιστορίας μας με όσα κομμάτια (γεγονότα) λείπουν. Είναι σημαντικό να τηρήσουμε μια αυστηρή χρονολογική σειρά των γεγονότων που σημειώνουμε, προσθέτοντας επίσης και όλα εκείνα τα συμβάντα που ενδεχομένως να μην έχουμε καν την πρόθεση να αναφέρουμε. Είτε συνέβησαν παρασκηνιακά, είτε σε κάποια ασήμαντη στιγμή στο παρελθόν των ηρώων μας, δεν παύουν να είναι γεγονότα που προσέφεραν εμπειρίες στους ήρωες μας, συνεπώς πρέπει να κατέχουν μια ξεκάθαρη θέση στο χρονοδιάγραμμα της ιστορία μας, αν δεν θέλουμε να υποπέσουμε μετά σε τυχόν λάθη στην αφήγηση. Το ίδιο συμβαίνει και με τα ιστορικά γεγονότα που σημάδεψαν την ιστορία του τόπου κατά τη χρονική περίοδο που περιγράφουμε. Είναι απαραίτητο να τα σημειώσουμε και αυτά, δεδομένου ότι κανένας άνθρωπος δεν μένει αμέτοχος μπροστά στις κοινωνικές και πολιτικές εξελίξεις του τόπου του, συνεπώς ίσως σε κάποια στιγμή της πλοκής ο κεντρικός μας ήρωας να αναγκαστεί να κάνει κάποιο σχόλιο γύρω από τα γεγονότα αυτά.

Εικόνα 2: Χρονοδιάγραμμα πλοκής στο Excel. Εκτός από τα Γεγονότα 1-8 της πλοκής, σημειώνω και τα υπόλοιπα ιστορικά γεγονότα που συνέβησαν εκείνη την περίοδο στην Ελλάδα (π.χ. υπογραφή μνημονίου)

Βήμα 6ο: Επιλέγω μια «δυνατή» στιγμή, ώστε να ξεκινήσω το μυθιστόρημά μου.

Με το που ολοκληρώσουμε το χρονοδιάγραμμα της ιστορίας μας, ρίχνουμε μια προσεχτική ματιά σε όλα τα γεγονότα που το αποτελούν και διαλέγουμε την πιο «δυνατή» του στιγμή. Ένας φόνος, ένας χωρισμός, μια διαμάχη είναι κάποια από τα παραδείγματα μιας δυνατής συναισθηματικά σκηνής που θα αποτελέσει και το σημείο εκκίνησης της ιστορίας μας. Το πρώτο κεφάλαιο πρέπει να εντυπωσιάσει όσο το δυνατόν περισσότερο τον αναγνώστη μας, συνεπώς πρέπει να είμαστε πολύ προσεχτικοί στη σκηνή με την οποία θα ξεκινήσουμε. Αν η σκηνή αυτή συμπίπτει με το πρώτο συμβάν του χρονοδιαγράμματος μας, τότε η υπόλοιπη αφήγηση δεν έχει παρά να κυλήσει εύκολα και ομαλά για εμάς. Αν πάλι, το σημείο εκκίνησης του μυθιστορήματός μας έπεται άλλων γεγονότων, τότε όσα διαδραματίστηκαν πριν από αυτή, θα αναγκαστούμε να βρούμε έναν έξυπνο τρόπο να τα αναφέρουμε κάπου αργότερα (με κάποιο φλας-μπακ ίσως).

Βήμα 7ο: Ελέγχω αν τα βασικά γεγονότα του σχεδιαγράμματος συμφωνούν με τη Δομή του Μυθιστορήματος

Παίρνοντας σαν βάση το γράφημα της Δομής του Μυθιστορήματος, εντοπίζουμε τα κύρια γεγονότα του σχεδιαγράμματος και τα αντιστοιχούμε στα κύρια σημεία του γραφήματος (Σημείο Εκκίνησης, Πρόκληση, 1ο Σημείο Καμπής, 2ο Σημείο Καμπής, Αποκαλύψεις, Κλιμάκωση, Τέλος). (Εικόνα 3). Αυτό θα μας βοηθήσει στο να διατηρήσουμε μια ισορροπία ανάμεσα στα επιμέρους τμήματα του μυθιστορήματός μας, ώστε να μην αναπτύξουμε κατά λάθος κάποια τμήματα του περισσότερο από κάποια άλλα. Για παράδειγμα, αν παρατηρήσουμε ότι τα γεγονότα που αναλύονται στις “Δοκιμασίες, Προκλήσεις, Εμπόδια” είναι πολύ περισσότερα σε σχέση με αυτά που περιγράφονται στη “Δράση και Διαμάχες”, τότε ίσως να χρειαστεί να κάνουμε κάποιο ξεσκαρτάρισμα, αφαιρώντας περιστατικά τα οποία δεν θεωρούνται και τόσο σημαντικά.

Εικόνα 3: Το γράφημα της δομής έχει τοποθετηθεί πάνω ακριβώς από το χρονοδιάγραμμα της πλοκής και όλα τα γεγονότα έχουν αντιστοιχηθεί με τα κύρια σημεία της δομής. Το Γεγονός 3 αποτελεί μια “δυνατή” στιγμή, άρα ορίστηκε ως σημείο εκκίνησης. Συνεπώς, τα Γεγονότα 1-2 θα αναφερθούν μες στην αφήγηση, πιθανότατα ως φλας-μπακ.

Βήμα 8ο: Χωρίζω το σχεδιάγραμμά μου σε κεφάλαια.

Τώρα που το σχεδιάγραμμα της πλοκής ταυτίζεται με τη Δομή του Μυθιστορήματος, μπορούμε να αρχίσουμε να χωρίζουμε την ιστορία μας σε κεφάλαια. Ενδεικτικά αναφέρω ότι ένα μυθιστόρημα χωρίζεται κατά μέσο όρο σε 12 – 15 κεφάλαια, τα οποία αποτελούνται από 20 – 25 σελίδες (μ.ο.). Κάθε κεφάλαιο πρέπει να έχει ένα συγκεκριμένο και ξεκάθαρο θέμα, να μιλά δηλαδή γύρω από μια συγκεκριμένη κίνηση ή απόφαση του πρωταγωνιστή. Δεν πρέπει να αναφέρονται και να αναλύονται ταυτόχρονα πολλά και σημαντικά γεγονότα στο ίδιο κεφάλαιο, διότι τις περισσότερες φορές καταλήγουν να κουράζουν και να μπερδεύουν τον αναγνώστη. Μόλις, λοιπόν, ξεκαθαρίσουμε ποιά γεγονότα θα μπουν σε ποιό κεφάλαιο, τότε θα πρέπει να δούμε και τί θα κάνουμε με τα γεγονότα που συνέβησαν πριν το σημείο εκκίνησης της ιστορίας μας. Είτε τοποθετηθούν σε φλας-μπακ, είτε σε κάποιο διάλογο μεταξύ των ηρώων μας, πρέπει να βρεθεί ο κατάλληλος χώρος, ώστε να μην «χαλάσει» η συνοχή της αφήγησης.

Βήμα 9ο: Επιλέγω την οπτική γωνία και τρόπο αφήγησης.

Σε κάθε ιστορία υπάρχει ένας αφηγητής. Ένας διαμεσολαβητής ανάμεσα στον συγγραφέα και τον αναγνώστη, το πλασματικό εκείνο πρόσωπο που μεταφέρει στον αναγνώστη τα όσα ακούει και βλέπει.

Η οπτική γωνία έχει να κάνει με τη θέση από την οποία “κοιτάζει” ο αφηγητής τα δρώμενα. Μπορεί να πρόκειται για: (α) έναν Αφηγητή-Θεό αφηγητή παντογνώστη), ο οποίος γνωρίζει, ή μάλλον λέει, περισσότερα από όσα ξέρει οποιοδήποτε από τα πρόσωπα της ιστορίας μας, (β) έναν Αφηγητή-Άνθρωπο, ο οποίος ταυτίζεται με ένα από τα πρόσωπα που συμμετέχουν στην ιστορία μας και αφηγείται τα γεγονότα μόνο από τη δική του οπτική γωνία, ή (γ) έναν Αφηγητή-Πράγμα, ο οποίος γνωρίζει λιγότερα από τα πρόσωπα της ιστορίας, χωρίς να έχει “πρόσβαση” στις σκέψεις και τα συναισθήματά τους.

Το πρόσωπο στον οποίο μιλάει ο αφηγητής σχετίζεται με τον τρόπο αφήγησης κι έτσι διακρίνουμε κι εδώ τρία είδη: (α) την αφήγηση σε α’ πρόσωπο, (β) την αφήγηση σε β’ πρόσωπο και την (γ) αφήγηση σε γ’ πρόσωπο.

Η επιλογή των παραπάνω τεχνικών αφήγησης έχει να κάνει με τον τρόπο που εμείς νιώθουμε καλύτερα να διηγηθούμε την ιστορία μας. Αν δούμε ότι δυσκολευόμαστε να πάρουμε μια απόφαση κοιτάζοντας τους παραπάνω ορισμούς, τότε δεν έχουμε παρά να καθίσουμε και να γράψουμε μερικές πρόχειρες σελίδες του μυθιστορήματός μας. Κοιτάζοντάς τες ύστερα θα διακρίνουμε σε ποιές από τις παραπάνω κατηγορίες ανήκει η αφήγησή μας, και έτσι θα συνεχίσουμε να γράφουμε σύμφωνα με αυτό το μοτίβο.

Βήμα 10ο: Ξεκινάω να γράφω

Κι έφτασε πια η πολυπόθητη στιγμή όπου θα ξεκινήσουμε να γράφουμε το πρώτο μας κεφάλαιο. Η ανάπτυξη ενός κεφαλαίου δεν είναι τίποτα άλλο παρά συνεχείς εναλλαγές αφήγησης, περιγραφής και διαλόγων, με τρόπο ώστε να μην γίνεται καμία από αυτές τις μορφές του λόγου κουραστική ή μονότονη (διατήρηση ισορροπίας).

Ως μετέπειτα βήματα μπορούν να χαρακτηριστούν η Διόρθωση, η Επιμέλεια και άλλα πολλά, όμως θα προτιμούσα να ολοκληρώσω την σημερινή μου ανάρτηση εδώ, χωρίς να σας κουράσω παραπάνω. Ελπίζω ο συγκεκριμένος τρόπος οργάνωσης και συγγραφής ενός μυθιστορήματος να σας φάνηκε κατανοητός και εύκολος και ελπίζω να ακούσω και από εσάς σχόλια, αλλά και προτάσεις βελτίωσής του. Μέχρι την επόμενη μου ανάρτηση, εύχομαι σε όλους καλή και δημιουργική συνέχεια!!

© Μιχελακάκη Μαρία

Πηγές:

  • Μαρία Παπαλεοντίου, (2014), “Ο Λογοτεχνικός Γραμματισμός στην Πεζογραφία. Στοιχεία θεωρίας της αφήγησης (σημειώσεις για τον εκπαιδευτικό)”
  • Ευγενία Μπούσια, (2010), “Τα αφηγηματικά Κείμενα: Δομή και Τεχνικές Ανεπτυγμένης αφήγησης. Μια διδακτική πρόταση: Εφαρμογή της αφηγηματικής υπερδομής στο «Μικρό Πρίγκιπα» του Antoine de Saint – Exupéry”, Μεταπτυχιακή Διατριβή, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Πατρών
  • Σημειώσεις για τη δημιουργία χρονοδιαγράμματος στο Excel: Wittwer, J.W., “How to Creat a Timeline in Excel” from Vertex42.com, Sep 2, 2005, http://www.vertex42.com/ExcelArticles/create-a-timeline.html

29 σκέψεις σχετικά με το “Πώς γράφουμε ένα μυθιστόρημα;

  1. Ο/Η ginapowerful λέει:

    Πολύ κατατοπιστικό το άρθρο και μάλιστα όταν δεν ξέρεις από που να ξεκινήσεις και που να τελειώσεις… Ένα μεγάλο ευχαριστώ για τον κόπο σου να το ψάξεις εξονυχιστικά. Ούτως ώστε να βοηθήσεις, όσους θέλουν να γράψουν και δεν γνωρίζουν τον τρόπο δομής ενός συγγράμματος.

    Αρέσει σε 1 άτομο

    • Ο/Η Μιχελακάκη Μαρία λέει:

      Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια! Πριν από κάποιους μήνες είχα διαβάσει σ’ ένα σχόλιο εδώ στο μπλογκ, την εξής απορία ενός συγγραφέα: «Έχω τη βασική ιδέα στο μυαλό μου αλλά από που αρχίζω;», και κάπως έτσι προέκυψε αυτό το άρθρο. Η αλήθεια είναι ότι πολλοί έχουν καταπληκτικές ιδέες όμως στο να τις οργανώσουν δυσκολεύονται πάρα πολύ. Ελπίζω να βοήθησα σ’ αυτό και χαίρομαι αν τελικά το κατάφερα! Σου εύχομαι ότι καλύτερο στη συγγραφική σου πορεία κι αν κάποια στιγμή αντιμετωπίσεις οποιοδήποτε εμπόδιο ή απορία θα χαρώ να την μοιραστείς μαζί μας! 🙂

      Φιλικά,
      Μαρία

      Αρέσει σε 2 άτομα

  2. Ο/Η Αννα Ζανιδακη-Κελεση λέει:

    Είναι οτι πιο σημαντικό και καταννοητό μπορούσα να διαβάσω.
    Σ ευχαριστούμε πολύ για τις αναλυτικότατες σημειώσεις σου και τις κατευθυντήριες δομές ενός κειμένου.
    Έχω ήδη εκδόσει την 1ημου ποιητική συλλογή, ακολουθούν οι επόμενες .
    Να χουμε υγεία δύναμη κι έμπνευση για την κατάθεση των ψυχών μας.
    Τιμή μου και χαρά μου να μοιράζομαι τις σκέψεις και τις απόψεις μου με αξιόλογα άτομα.

    Αρέσει σε 1 άτομο

    • Ο/Η Μιχελακάκη Μαρία λέει:

      Και πάλι σ’ ευχαριστώ για τα γλυκά σου λόγια!!! 🙂 Καλοτάξιδη εύχομαι να είναι η συλλογή σου και πάντα τέτοιες επιτυχίες να έχεις! 🙂

      Έχεις κάποιο link να μας δώσεις που να παραπέμπει στη συλλογή; Αν δεν σου επιτρέπει το wordpress να το κάνεις επικόλληση γράψε απλά τον τίτλο και θα το βρω εγώ μετά το link να το προσθέσω! 🙂

      Καλό σου βράδυ! 🙂

      Μου αρέσει!

      • Ο/Η Αννα Ζανιδακη λέει:

        Καλησπερα γλυκια μου φιλη..Οταν πατησεις το ονομα μου Ανβα Ζανιδακη στο google…δινει πληροφοριες κι ενημερωνει σχετικα με το βιβλιο και τις απονομες μου καθως και τις συμμετοχες μου με ποιηση ..προς το παρον..στο to vivlio.net.
        Καλη συνεχεια με οραμα αφηγηση και δεινη προσεγγιση..οσο κι οπως κι ταν γινεται εφικτη.

        Αρέσει σε 1 άτομο

  3. Ο/Η Lianaki λέει:

    Γεια σας!
    Οι συμβουλες σας μου φάνηκαν παρα πολύ χρήσιμες..
    Είμαι ακόμα 16 αλλά σκοπεύω να γράψω ενα μυθιστόρημα… θα έχει αυτοβιογραφικό στοιχείο απο τη στιγμη που θα μιλάω για πράγματα που μου συνέβησαν αλλά φυσικά θα το κάνω σαν φανταστική ιστορία..
    Ήθελα όμως να σας ρωτήσω… για αυτό τι θα χρειαστω; και πως θα έπρεπε να ειναι ;;

    Αρέσει σε 1 άτομο

    • Ο/Η Μιχελακάκη Μαρία λέει:

      Γεια σου!!! 🙂
      Κατ’ αρχάς να σου εκφράσω ένα μεγάλο μπράβο που επιχειρείς από τόσο μικρή ηλικία να καταπιαστείς με μια τόσο χρονοβόρα αλλά συνάμα τόσο όμορφη διαδικασία όπως είναι η συγγραφή.
      Κατά δεύτερον, θα προσπαθήσω όσο πιο περιληπτικά να απαντήσω στην ερώτησή σου γιατί είναι μεγάλη συζήτηση αυτό που με ρωτάς. Σε πρώτη φάση, λοιπόν, θα σου πρότεινα να γράψεις περιληπτικά σε ένα πρόχειρο χαρτί τί θα περιλαμβάνει η ιστορία σου και τί μήνυμα θες να περάσεις στους αναγνώστες σου με αυτό που θα γράψεις. Για παράδειγμα: Θέλω να γράψω για μια σχέση που ενώ ξεκίνησε με χίλια-δυο εμπόδια στο τέλος έζησαν αυτοί κι αλλά κι εμείς καλύτερα (περίληψη) και το μήνυμα που θέλω να περάσω είναι ότι «όταν είναι δυνατή μια σχέση υπερνικά όλα τα εμπόδια». Αν έχεις ξεκαθαρισμένα αυτά τα δύο μες στο μυαλό σου μετά μπορείς να αρχίσεις να βάζεις τα γεγονότα σε μια σειρά (βάσει του διαγράμματος που έχω εδώ: https://siggrafikitrela.wordpress.com/2014/12/22/domi-mythistorimatos/) και να αρχίσεις να τα εμπλουτίζεις με διάφορα σκηνικά. Απλά θα προσέχεις αυτά τα σκηνικά που επιλέγεις να είναι σχετικά με την πλοκή της ιστορίας σου και όχι εκτός θέματος (δλδ να είναι σκηνικά που αναφέρονται σε εμπόδια που ξεπερνιούνται λόγω της σχέσης και όχι πχ. τί κάνουν οι ήρωες στον ελεύθερό τους χρόνο που ίσως και να μην μας νοιάζει ως αναγνώστες).

      Σε πρώτη φάση αυτά μου έρχονται στο μυαλό σχετικά με το πώς θα πρέπει να είναι η ιστορία σου, αλλά βέβαια δεν ξέρω αν σε κάλυψα πλήρως. Εσύ έχεις σκεφτεί για τί θέμα θα μιλάει αυτή η ιστορία και (αφού μου λες ότι είναι αυτοβιογραφία) σε ποιά γεγονότα ή σε ποιά περίοδο ακριβώς της ζωής σου θα αναφέρεται; Για ό,τι άλλη απορία υπάρξει, μην διστάσεις να με ρωτήσεις! 😀 😀

      Φιλάκια πολλά!
      Μαρία

      Αρέσει σε 1 άτομο

  4. Ο/Η Αννα Ζανιδακη λέει:

    Μαριαννα μου το μυθιστορημα τελειωσε…και παω για το δευτερο..που το χω ονομασει….
    ΤΑ ΣΥΝ ΝΟΡΑ ΤΗΣ ΠΡΟΤΡΟΠΗΣ ΚΑΙ ΤΑ ΗΧΗΤΙΚΑ ΣΗΜΑΝΤΡΑ ΤΗΣ ΑΠΟΤΡΟΠΗΣ.

    ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ..ΑΡΧΕΣ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ..ΜΠΑΙΝΩ ΣΕ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΑΥΤΟΕΚΔΟΣΗΣ..ΜΕΣΩ ΦΙΛΟΥ..ΚΑΘΟΔΗΓΟΥΜΕΝΗ.ΦΙΛΙΑ,,,ΚΑΛΕΣ ΕΜΠΝΕΥΣΕΙΣ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΜΑΣ…..

    Αρέσει σε 1 άτομο

  5. Ο/Η Αννα Ζανιδακη λέει:

    Καλησπερα φιλη μου…δε σε ξεχασα..απλα η ροη …..της ζωης……

    Τωρα παω για το 2 Μυθιστορημα…

    Χικια ευχαριστω για την καθοδηγηση..μεσω των αναρτησεων σου..
    Καλο απογευμα…σε ολους κι ολες…
    Με πνοες εμπνευσης γυρω μας…

    Αρέσει σε 1 άτομο

    • Ο/Η Μιχελακάκη Μαρία λέει:

      Καλησπέρα και σ’ ευχαριστώ πάρα πάρα πολύ για τα καλά σου λόγια!! Ελπίζω να σε βοηθησε καπως η συγκεκριμένη ανάρτηση αν και για non fiction βιβλία μάλλον δεν είναι και τόσο χρήσιμη, μιας και σε αυτα ταιριάζει περισσότερο η προσέγγιση: «πρόλογος-κυριως θέμα -επιλογος». Όπως και να χει, σου εύχομαι ότι καλύτερο στο νεο σου ξεκίνημα! ☺

      Αρέσει σε 1 άτομο

  6. Ο/Η Alex Kappaki λέει:

    Γειά σας κυρία Μαρία, το άρθρο πραγματικά το θεωρώ πάρα πολύ χρήσιμο και πιστεύω θα με βοηθήσει σε αυτό που θέλω να γράψω, είμαι 14 χρόνων και θα επιχειρήσω να γράψω ένα δεύτερο (κάπως καλύτερο) «μυθιστόρημα».
    Ξέρω ακριβώς τι ιστορία θα είναι, έχω σκεφτεί σχεδόν τα πάντα (έτσι νόμιζα) έως που διάβασα το άρθρο σας. Τα περισσότερα τα έχω καλύψει αλλά κατάλαβα ότι πρέπει να γίνω πιο οργανωτικος. Αυτό όμως που δεν κατάλαβα στο άρθρο είναι σχετικά με τις γενικές πληροφορίες και την αφήγηση. Ποια είναι η διαφορά τους;

    Αρέσει σε 1 άτομο

    • Ο/Η Μιχελακάκη Μαρία λέει:

      Καλησπέρα και σε ευχαριστώ πολύ για το σχόλιο σου!
      Όταν λεω «γενικές πληροφορίες» αναφέρομαι ουσιαστικά σε όλες τις πληροφορίες που έχουν να κάνουν με τη συγγραφική σου έρευνα. Για παράδειγμα: έστω ότι γράφεις ένα αστυνομικό μυθιστόρημα που διαδραματίζεται στη Σμυρνη. Η αφήγηση σου έχει να κάνει με ότι θες να περιγράψεις στο μυθιστόρημα σου από άποψη πλοκής. Αν πχ θες στο πρώτο κεφάλαιο να γράψεις ότι «μια κοπέλα περπατούσε το βράδυ στην προκυμαία της Σμύρνης και βρήκε ένα πτώμα» αυτό αμέσως αμέσως είναι μια πρόχειρη σημείωση της αφήγησης σου (πλοκή). Για να «στήσεις» όμως ένα τέτοιο σκηνικό θα πρέπει να ψάξεις πληροφορίες σχετικά με: την προκυμαία της Σμύρνης (πώς ήταν τότε οι δρόμοι και σε ποιό σημείο θα μπορούσε κάποιος να δολοφονήσει ένα άτομο?), μέχρι τι ώρα είχε κίνηση η προκυμαία (βγάζει νόημα να πεις ότι μια γυναίκα περπατούσε βραδιάτικα μόνη σε ένα τέτοιο δρόμο; Μπορεί οι γυναίκες εκείνης της εποχής να μην το συνήθιζαν) κ.α. Οι απαντήσεις σε όλα αυτά αποτελούν τις «γενικές πληροφορίες» σου. 😉

      Με εκτίμηση,
      Μαρία

      Μου αρέσει!

  7. Ο/Η Λυδια Καλλη λέει:

    Καλησπέρα Μαρία.. Πολύ ωραίο άρθρο. Εγώ αντιμετωπίζω πρόβλημα με την συνέχιση του μυθιστορήματος ενώ έχω πολλές ιδέες κάποια στιγμή κομπλάρω και δεν ξέρω πως να συνεχίσω. Θα δοκιμάσω τον τρόπο που προτείνεις και θα δω τι θα προκύψει. Ευχαριστούμε που είσαι διπλά μας.. Φιλία ❤

    Αρέσει σε 1 άτομο

  8. Ο/Η Βασιλική Φούκα λέει:

    Να κάνω μια ερώτηση. Εγώ που θέλω να ξεκινήσω μια ιστορία όπως αυτή εδώ για παράδειγμα < Ο ναυαγός μια φορά με την βάρκα του βρέθηκε σε ένα ερημονησι λέει Η δεν τεργιαζει δηλαδή πως να το ξεκινήσω.

    Μου αρέσει!

    • Ο/Η Μιχελακάκη Μαρία λέει:

      Καλησπέρα!! Ως συγγραφέας που οι πρώτες γραμμές των μυθιστορημάτων μου (και κατ’ επέκταση κι ολόκληρο το πρώτο κεφάλαιο γενικότερα) είναι οι μοναδικές που μέχρι να ολοκληρωθεί το βιβλίο τις έχω αλλάξει εκατοντάδες φορές, θα σε συμβούλευα να το ξεκινήσεις για τώρα όπως σου βγαίνει και στην πορεία θα δεις αν θα το αλλάξεις, αν θα σου έρθει κάποια καλύτερη ιδέα ή όχι.
      Φιλικά, Μαρία

      Μου αρέσει!

Σχολιάστε