Guest Post: Γράφετε μυθιστόρημα αυτό το καλοκαίρι; 6 συμβουλές για αυτοέκδοση ώστε να μην αποτύχετε.

Εξακολουθώ αυτό τον καιρό να πνίγομαι από υποχρεώσεις (καλοκαιρινή προετοιμασία μαθητών, συμμετοχή σε λογοτεχνικό διαγωνισμό διηγήματος και συγγραφή μυθιστορήματος), επομένως μου είναι πρακτικώς αδύνατον να ξεκλέψω τον χρόνο που απαιτείται για την επιμέλεια μιας καινούριας ανάρτησης. Σαν προσχέδιο έχω ήδη έτοιμο το «πώς φτιάχνουμε αληθοφανείς λογοτεχνικούς χαρακτήρες», όμως χρειάζεται αρκετή μελέτη ώστε να εμπλουτιστεί ακόμα περισσότερο με την κατάλληλη βιβλιογραφία, γεγονός που κάθε φορά με αποτρέπει όλο και πιο πολύ από το να αφοσιωθώ με τη συγγραφή του. Κι επειδή δεν θέλω να κρατάω το blog στάσιμο χωρίς καινούριες αναρτήσεις σχετικά με την τέχνη της συγγραφής, σήμερα διαβάζοντας τις ενημερώσεις των καινούριων posts που μου έρχονται τακτικά στο email, μου ήρθε η ιδέα των Guest Posts. Να φιλοξενώ, δηλαδή, κατά καιρούς άρθρα άλλων συγγραφέων τα οποία έχουν αναρτηθεί στην προσωπική τους ιστοσελίδα και καταπιάνονται με θέματα συγγραφής.

Εγκαινιάζοντας, λοιπόν, σήμερα την καινούρια μου κατηγορία, έχω την τιμή να φιλοξενώ το άρθρο: “Writing your novel this summer? Here are 6 no-fail tips for self-publishers”, το οποίο αναρτήθηκε στις 18 Ιουλίου 2015 στο kobowritinglife.com, από την εταιρεία BlueInk Review. Απολαύστε το:

pic11Καθώς το καλοκαίρι προχωρά, πολλοί αποφασίζουν να εκμεταλλευτούν τον ελεύθερο χρόνο τους, γράφοντας το μυθιστόρημα ή την αυτοβιογραφία που σχεδίαζαν εδώ και χρόνια. Αν έχετε σκοπό να προβείτε σε αυτο-έκδοση, είναι απαραίτητο να κάνετε μια αρκετά καλή αρχή.

Στο BlueInk Review έχουμε γράψει επαγγελματικές κριτικές ανεξάρτητων βιβλίων και έχουμε μιλήσει με αμέτρητους συγγραφείς. Έχουμε δει, επίσης, πάρα πολλούς από αυτούς να κάνουν τα ίδια λάθη. Είναι καιρός, λοιπόν, να στρωθείτε στη δουλειά και να επικεντρωθείτε στις πιο συχνές και στοιχειώδεις παραβλέψεις των πρωτοεμφανιζόμενων συγγραφέων. Ως εκ τούτου, σας συμβουλεύουμε να:

1. Πρωσλάβεται έναν επημελιτί για να διωρθοση την ωρθογραφεία σας τιν γραματικκή και τα σιμία στίξις.

Δυσκολευτήκατε να το διαβάσετε; Ας το δούμε σωστά γραμμένο: «Προσλάβετε έναν επιμελητή για να διορθώσει την ορθογραφία σας, την γραμματική και τα σημεία στίξης.»

Ενδεχομένως να γελάσετε, αλλά αυτό αποτελεί μία από τις κλασικές ανορθογραφίες που συναντάμε. Ακόμα κι αν αποφασίσετε να παραβλέψετε όλες τις άλλες συμβουλές μας, σας ικετεύουμε: Μην παραλείψετε αυτήν! Οι ανορθογραφίες αυτόματα σας κατατάσσουν ως ερασιτέχνη. Κι αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να φωνάξετε τον καλύτερό σας φίλο που είναι άριστος στα φιλολογικά για να τσεκάρει το χειρόγραφό σας. Προσλάβετε έναν επαγγελματία επιμελητή. Οι επαγγελματίες ξέρουν πώς να σουλουπώσουν ένα κείμενο κάνοντάς το πιο αρμονικό (διορθώνοντας, δηλαδή, την γραμματική, τη σύνταξη και τα σημεία στίξης), λάθη που υποσυνείδητα θα καταλήξουν να γίνουν επικριτικά από τους αναγνώστες σας και που είναι αδύνατον να τα διορθώσει ένας φίλος σας.

2. Προσλάβετε έναν επιμελητή κειμένου πριν εκδώσετε το βιβλίο σας.

Πιθανότατα να νομίζετε ότι το βιβλίο σας βγάζει εξαιρετικό νόημα. Και προφανώς βγάζει νόημα σε σας – αφού άλλωστε εσείς το γράψατε – αλλά είστε σίγουρος ότι είναι το ίδιο κατανοητό και από τους αναγνώστες σας; Ζητήστε μια επαγγελματική γνώμη πριν ξοδέψετε εκατοντάδες δολάρια για την εκτύπωση του βιβλίου σας. Έχουμε συναντήσει χιλιάδες κριτικούς μας να αποφαίνονται πως «πρόκειται για ένα βιβλίο που θα μπορούσε να είναι τέλειο αν ο συγγραφέας είχε προσλάβει πρώτα έναν επιμελητή για να του υποδείξει μια καλύτερη κατευθυντήρια γραμμή».

3. Βρείτε έναν τίτλο που να ταιριάζει στο περιεχόμενο του βιβλίου σας.

Θα εκπλαγείτε από το πόσες φορές ανοίγουμε ένα βιβλίο προσμένοντας, για παράδειγμα, ένα θρίλερ υψηλών προδιαγραφών και στο τέλος συναντάμε τη βαρετή αυτοβιογραφία ενός συγγραφέα που γεννήθηκε και μεγάλωσε στο New Jersey. Για όσους αγαπούν τα υψηλών προδιαγραφών θρίλερ κάτι τέτοιο είναι παρόμοιο με το να περιμένουν ένα εκλεπτυσμένο κόσμημα και ανοίγοντας το δώρο τους να βρίσκουν ένα φουσκωμένο μπαλόνι. Οι τίτλοι δημιουργούν προσδοκίες. Σιγουρευτείτε ότι οι αναγνώστες σας δεν θα απογοητευτούν όταν θα ξεκινήσουν να διαβάζουν το βιβλίο σας.

4. Αναρωτηθείτε: Ποιός θα διαβάσει την αυτοβιογραφία μου;

Για όλους εσάς που αποφασίσατε να γράψετε ένα αυτοβιογραφικό βιβλίο, φυσικά και μπορείτε να γράψετε την ιστορία της ζωής σας. Αλλά μην εκτυπώσετε πολλά αντίγραφα αυτού του βιβλίου αν αυτή η ζωή φαίνεται ενδιαφέρουσα μόνο στους φίλους και στην οικογένειά σας. Οι αυτοβιογραφίες προσελκύουν αναγνώστες όταν ο συγγραφέας είναι ικανός να περιγράψει επιδέξια μια ξεχωριστή ζωή – ξεχωριστή είτε λόγω των αποτυχιών της είτε λόγω των επιτυχιών της. Η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων ζει κάπου ανάμεσα στην αποτυχία και την επιτυχία. Και, δυστυχώς, αυτές οι ζωές δεν συνηθίζουν να προσελκύουν μεγάλο εύρος αναγνωστών.

5. Μελετήσετε την αγορά πριν να τελειώσετε το βιβλίο σας.

Οι καρδιοχειρούργοι ακολουθούν συγκεκριμένες διαδικασίες που διαφέρουν από αυτές των χειρουργών άλλων ειδικοτήτων. Ομοίως, οι συγγραφείς θα πρέπει να μάθουν καλά την ειδικότητά τους. Οι αναγνώστες ενός λογοτεχνικού είδους περιμένουν να συναντήσουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά σε ένα μυθιστόρημα μυστηρίου, ρομαντικό, αστυνομικό κτλ. Μελετήστε τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν το είδος που γράφετε. Πώς μοιάζουν συνήθως τα εξώφυλλα αυτών των βιβλίων; Τί επαγγέλλονται οι συγγραφείς τους; Τί είδους ιστορία περιμένει να διαβάσει το συγκεκριμένο κοινό; Αν αγνοήσετε αυτή την ανάλυση, ρισκάρετε να μπερδέψετε τους αναγνώστες και οι πιθανότητες επιβίωσης του βιβλίου σας μειώνονται αισθητά.

6. Μείνετε επικεντρωμένος στο στόχο σας.

Είναι εύκολο να αποθαρρυνθείς, να αφαιρεθείς και να θες απλά να ξεμπερδεύεις μια ώρα αρχύτερα με αυτό που γράφεις. Όμως καλύτερα να μείνεις συγκεντρωμένος, να βρεις έναν καλό επιμελητή και ένα πλάνο διαφήμισης. Τότε μόνο θα μπορέσεις να χαλαρώσεις και να ονειρευτείς την επικείμενη επιτυχία της αυτο-έκδοσής σου.

© BlueInk Review
(Απόδοση στα ελληνικά: Μιχελακάκη Μαρία)

blueinkspatterlogo_3Η Patti Thorn είναι πρώην επιμελήτρια βιβλίων στην εφημερίδα Rocky Mountain News και συνιδρυτής της BlueInk Review, εταιρεία που προσφέρει αξιόπιστες και αντικειμενικές κριτικές βιβλίων αυτο-έκδοσης. Για περισσότερες πληροφορίες: www.blueinkreview.com

Προσωπικός σχολιασμός – τοποθέτηση:

Όπως θα καταλάβατε, το άρθρο αυτό απευθύνεται σε Αμερικανούς συγγραφείς που σκέφτονται να προβούν σε αυτοέκδοση, οπότε είναι αναπόφευκτα προσαρμοσμένο στην Αμερικάνικη πραγματικότητα. Βάσει αυτού, λοιπόν, θεωρώ ότι πολλά από αυτά που αναφέρει δεν ανταποκρίνονται και τόσο στην Ελληνική πραγματικότητα κι έτσι θα τολμήσω να εκφράσω την άποψή μου για κάθε ένα βήμα ξεχωριστά. Επίσης, θέλω να τονίσω πως είτε αποφασίσουμε να αναλάβουμε μόνοι μας την έκδοση του βιβλίου μας (αυτοέκδοση), είτε αποφασίσουμε να στείλουμε το χειρόγραφό μας σε Εκδοτικό, καλό θα ήταν η παραπάνω διεργασία να γίνει οπωσδήποτε. Κι αυτό διότι ένας Εκδοτικός λαμβάνει κατά μέσο όρο 200 χειρόγραφα το μήνα (!) τα οποία παραλαμβάνει πρώτα ένας αξιολογητής, ο οποίος και θα πραγματοποιήσει ένα πρώτο «ξεσκαρτάρισμα», πριν προωθήσει αυτά που θεωρεί αξιόλογα στην ομάδα της επιμέλειας. Συνεπώς, είναι απαραίτητο να κάνουμε από τη μεριά μας ότι καλύτερο μπορούμε ώστε να αποφύγουμε την απόρριψη του χειρόγραφού μας από το πρώτο κιόλας βήμα.

(Για περισσότερες πληροφορίες συμβουλευτείτε το άρθρο του literature.gr: Οι 3 μεγαλύτεροι εκδοτικοί οίκοι στην Ελλάδα μας απαντούν σε ερωτήσεις που ενδιαφέρουν επίδοξους συγγραφείς.)

(1) Προσλάβετε έναν επιμελητή για να διορθώσει την ορθογραφία σας, την γραμματική και τα σημεία στίξης και (2) Προσλάβετε έναν επιμελητή κειμένου πριν εκδώσετε το βιβλίο σας.

Τα συγκεκριμένα βήματα θα τα σχολιάσω μαζί αφού στην Ελλάδα είθισται να υπάρχει ένας επιμελητής που τα κάνει όλα, επομένως ο επαγγελματίας που θα προσλάβετε θα αναλάβει και την τυπογραφική διόρθωση, αλλά και τη φιλολογική.

Ορθογραφικά λάθη: Ας είναι καλά ο αυτόματος διορθωτής του Word. Νομίζω πως μας βοηθά να διορθώσουμε τουλάχιστον το 90% των λαθών που κάνουμε, αλλά δυστυχώς υπάρχει ένα 10% που αποτελεί λέξεις που δεν είναι καταχωρημένες στο πρόγραμμα, επομένως θα πρέπει να τις εντοπίσουμε και να τις διορθώσουμε χειροκίνητα. Τα ορθογραφικά λάθη εύκολα μπορούν να εντοπιστούν από τον αναγνώστη (εμένα προσωπικά μου έτυχε από την πρώτη ανάγνωση να εντοπίσει φίλη μου λάθος που είχα στο βιβλίο, το οποίο μου είχε απλά ξεφύγει). Συμφωνώ 1000% με την άποψη ότι ένα χειρόγραφο δεν πρέπει να έχει ορθογραφικά! Άμα έστελνα σε ένα Εκδοτικό το χειρόγραφό μου πλήρως ανορθόγραφο και ύστερα μάθαινα ότι κατέληξε στον κάδο απορριμμάτων χωρίς καν να διαβαστεί, δεν θα έπεφτα και από τα σύννεφα. Το επισημαίνω γιατί έχω ακούσει από πολλούς ερασιτέχνες συγγραφείς την φράση «Έλα μωρέ, θα το διορθώσει ο επιμελητής του Εκδοτικού, σημασία έχει να είναι καλογραμμένο.» Χμμμ,… ξέρετε,… δεν είναι καλογραμμένο! Είναι δυσκολοδιάβαστο και ο αξιολογητής που έχει να διαβάσει 200 χειρόγραφα που ήρθαν αυτό το μήνα στο γραφείο του προς έγκριση δεν θα κάτσει να ταλαιπωρηθεί βγάζοντας τα μάτια του για να το διαβάσει. Θα το απορρίψει χωρίς καν να το στείλει σε επιμελητή.

Γραμματικά λάθη και σημεία στίξης: Αυτά δυστυχώς είναι δύσκολο να εντοπιστούν από τον καθένα μας, οπότε έχει δίκιο ο αρθογράφος που λέει ότι πρέπει να τα τσεκάρει επιμελητής. Δεν είναι εύκολα εντοπίσιμα ούτε κι από τον μέσο αναγνώστη, όμως έτσι όπως το διαβάζει κάτι του ξενίζει στο κείμενο, κάτι δεν θα καταλάβει σωστά γιατί είναι μπερδεμένο και προφανώς και δεν θα πάει το μυαλό του στο ότι φταίνε οι χρόνοι ή οι δευτερεύουσες προτάσεις που είναι λάθος. Απλά θα το θεωρήσει κακογραμμένο και δυσνόητο.

Επιμελητής κειμένου: Πολλοί νομίζουν ότι πρόκειται για έναν άνθρωπο που πληρώνεται για να καταστρέψει το βιβλίο μας. Όχι, αυτό είναι τελείως λάθος!!! Ο επιμελητής κειμένου εντοπίζει κομμάτια μέσα σε ένα κείμενο τα οποία είτε είναι δυσνόητα είτε απλά δεν βγάζουν καθόλου νόημα (παρουσιάζουν δηλαδή τα λεγόμενα συντακτικά λάθη). Θα τα υπογραμμίσει και μόλις συναντηθεί μαζί μας θα μας ζητήσει να του εξηγήσουμε τί θέλαμε να πούμε σε αυτό το κομμάτι. Θα του εξηγήσουμε ότι σκοπός μας ήταν να πούμε «αυτό κι αυτό» και ύστερα θα μας εξηγήσει πώς θα μπορούσαμε να το εκφράσουμε καλύτερα. Σε αυτή τη φάση ΔΕΝ επεμβαίνει στην πλοκή της ιστορίας μας! Μπορεί να το κάνει αργότερα εξηγώντας μας ότι η έκβαση της ιστορίας καλό θα ήταν να είναι κάπως διαφορετική (κυρίως για να το κάνει πιο εμπορικό ή για να το κάνει να ταιριάζει με το ύφος του Εκδοτικού), αλλά μια τέτοια παρέμβαση θα γίνει μόνο με τη δική μας σύμφωνη γνώμη.

(3) Βρείτε έναν τίτλο που να ταιριάζει στο περιεχόμενο του βιβλίου σας.

Δεν είμαι καθόλου καλή στο να βρίσκω τίτλους, το παραδέχομαι! Απλά περιμένω να ολοκληρωθεί το βιβλίο μου κι ύστερα θα κάνω ένα γκάλοπ ώστε να μου πουν αυτοί που το έχουν διαβάσει τί τίτλος θα τους άρεσε. Επίσης, συμφωνώ ότι ένας καλός τίτλος (όπως και ένα καλό εξώφυλλο) είναι το Α και το Ω για έναν πιθανό αγοραστή που θα μπει στο βιβλιοπωλείο και θα χαζεύει τα ράφια περιμένοντας να δει ένα βιβλίο που θα του τραβήξει την προσοχή. Μπορεί μεν την καθοριστική απόφαση αγοράς του να την λάβει αφού διαβάσει την περίληψη του οπισθόφυλλου, αλλά μέχρι να γίνει αυτό θα πρέπει να υπάρχει κάτι δυνατό να του τραβήξει την προσοχή ώστε να το ξεχωρίσει ανάμεσα από χιλιάδες άλλα βιβλία που υπάρχουν τριγύρω, να το πάρει στα χέρια του και να γυρίσει στο οπισθόφυλλο να διαβάσει περί τίνος πρόκειται.

(4) Αναρωτηθείτε: Ποιός θα διαβάσει την αυτοβιογραφία μου;

Προφανώς και δεν ισχύει μόνο στα αυτοβιογραφικά. Πρέπει να ελέγχουμε αν η ιστορία που διηγούμαστε αξίζει να διαβαστεί από κάποιο τρίτο, αλλά και ποιός είναι αυτός ο τρίτος που θα τη διαβάσει. Υπάρχουν ιστορίες που είναι βαρετές (κυρίως αυτές που περιγράφουν μια μονότονη ζωή ενός ανθρώπου) και ιστορίες που αγαπιούνται από τους αναγνώστες διότι έχουν κάτι ξεχωριστό και συνταρακτικό να μας πουν. Δεν ταιριάζουν όμως όλες οι ιστορίες σε όλους. Επίσης, μια άλλη πολύ σημαντική λεπτομέρεια: έχουμε σκεφτεί σε ποιές ηλικίες απευθύνεται η ιστορία μας; Διότι με πολύ διαφορετικά κριτήρια επιλέγει βιβλία το αναγνωστικό κοινό των 16-25 ετών, σε σχέση με εκείνο των 30-45.

Παρόλο που δεν έχω ακόμη ολοκληρώσει το μυθιστόρημά μου, όταν έχω ελεύθερο χρόνο πάντα επισκέπτομαι το www.greekbooks.gr, τα Social Media ή τα Blogs βιβλιόφιλων για να διαβάσω σχόλια και κριτικές αναγνωστών. Ας μην ξεχνάμε ότι αυτό θα είναι το μελλοντικό αγοραστικό κοινό μας επομένως καλό θα ήταν να γνωρίζουμε λίγο πολύ τη γνώμη και τις προτιμήσεις του για τα βιβλία που ανήκουν στο λογοτεχνικό είδος με το οποίο καταπιανόμαστε.

(5) Μελετήσετε την αγορά πριν να τελειώσετε το βιβλίο σας.

Δεν ξέρω αν ο παραλληλισμός με τους χειρουργούς είναι εύστοχος ή όχι, πάντως πάνω-κάτω κάτι τέτοιο ισχύει. Ο καθείς στο είδος του! Αν γράφουμε αστυνομικό διήγημα πρέπει να γνωρίζουμε τις τάσεις της αγοράς: με ποιά κριτήρια επιλέγει κάποιος μια ιστορία, τί είδους ιστορίες αρέσουν, τί έρευνα κάνουν οι συγγραφείς για να γράψουν αυτή την ιστορία κτλ. Ομοίως και για τη ρομαντική λογοτεχνία, αλλά και για τη λογοτεχνία του φανταστικού. Ας μην ξεχνάμε πως (κυρίως λόγω της πληθώρας λογοτεχνικών βιβλίων αλλά και λόγω του ιντερνετ) οι συγγραφείς απευθύνονται πια σε ένα ιδιαιτέρως «ψαγμένο» κοινό, επομένως οποιοδήποτε λάθος μας θα θεωρηθεί αυτομάτως ασυγχώρητο.

(6) Μείνετε επικεντρωμένος στο στόχο σας.

Η τέχνη της συγγραφής είναι μια αρκετά χρονοβόρα και επίπονη διαδικασία. Προϋποθέτει μεράκι, ενθουσιασμό, ανεξάντλητες πηγές έμπνευσης, ατελείωτες ώρες μπροστά στον υπολογιστή, διάθεση για μελέτη και έρευνα και ατελείωτο γράψε-σβήσε.

Όμως, ας μη γελιόμαστε: Η έμπνευση αργά η γρήγορα εξαντλείται, ο ενθουσιασμός περνάει και η κούραση αρχίζει να μας καταβάλει. Ένας καλός συγγραφέας θεωρώ πως πρέπει να βρει τους δικούς του προσωπικούς «μηχανισμούς αντίδρασης», αλλά και τον τρόπο να ξεπερνά γρήγορα αυτά τα εμπόδια, πριν να γίνουν μόνιμη κατάσταση που δεν θα μπορέσει εύκολα να ξεπεράσει. Η έμπνευση εξαντλείται διότι εξαντλούνται τα ερεθίσματά μας. Αν όμως βρούμε τί είναι αυτό που μας προκαλεί καινούρια ερεθίσματα τότε θα μπορέσουμε να επαναφορτίσουμε τις μπαταρίες της έμπνευσης μας. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με την κούραση. Η κόπωση στο γραπτό φαίνεται όταν αρχίζουμε να επαναλαμβάνουμε τις ίδιες και τις ίδιες λέξεις και φράσεις, επειδή πολύ απλά είμαστε κουρασμένοι να σκεφτούμε καινούριες. Όμως, αν απέχουμε δυο-τρεις μέρες από το γραπτό μας κι ύστερα συνεχίσουμε, οι φρέσκες ιδέες επανέρχονται μαγικά. Δεν χρειάζεται να φοβόμαστε μήπως η πολυήμερη αποχή μας κάνει κακό, διότι η συγγραφή είναι ένα πολύ ισχυρό μικρόβιο από το οποίο όσο και να θέλουμε να απαλλαγούμε, τόσο εκείνο θα επανέρχεται δριμύτερο ώστε να μας ξεσηκώσει από τον καναπέ και να μας σύρει μέχρι το γραφείο μας.

Με εκτίμηση,
Μιχελακάκη Μαρία

Photo Credits:

Advertisements

5 thoughts on “Guest Post: Γράφετε μυθιστόρημα αυτό το καλοκαίρι; 6 συμβουλές για αυτοέκδοση ώστε να μην αποτύχετε.

  1. Ο/Η oneiraparamithiou λέει:

    Καλημεραα!Ενα ακομα πολυ αξιολογο ποστ περι των θεματων της εκδοσης κ της συγγραφης!Ευχαριστουμε Μαριαννα μου,θα μπω να διαβασω κ ολα τα χρησιμα λινκς που νας δινεις…(χμ,Πεμπτη σημερα,εχεις δουλιτσα-η πηγε διακοπες η κολλητη;; χιχιχι) 🙂

    Αρέσει σε 1 άτομο

    • Ο/Η Μιχελακάκη Μαρία λέει:

      Χαχα, σ’ ευχαριστώ!!!!!!! 🙂
      Όχι, η κολλητή δεν έχει πάει ακόμα διακοπές, οπότε και αυτήν την Παρασκευή και την επόμενη παραδίδω καινούριο κεφάλαιο!! 🙂 Έχει αποδώσει τελικά το όλο εγχείρημα. Πριν να φύγω θα έχω τελειώσει μέχρι και το 15 κεφ. κι ύστερα μου μένουν άλλα 8 περίπου και τέλος! Και μόλις ολοκληρωθεί πρέπει να συζητήσω μαζί της τί θα κρατήσουμε και τί θα πετάξουμε. Βγαίνει γύρω στις 650 σελίδες, οι οποίες είναι πάαααααααααρα πολλές! 😦

      Μου αρέσει!

      • Ο/Η oneiraparamithiou λέει:

        Παντως σε βρισκω σουπερ οργανωνενη,σε επιπεδο θαυμασμου! Καλο ειναι βρε οι πολλες σελιδες,ετσι οταν πεσει η χατζαρα πρωτα η δικη σας κ μερα του επιμελητη,παλι θα υπαρχουν αρκετες (κ αρκετο ζουμι στην υποθεση) ωστε το βιβλιο να μπορει να κινηθει σε μια αξιοπρεπη τιμη!!(γνωμη μου, ειδικος δεν ειμαι… 🙂 )

        Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s