vivlia-gia-syggrafeis2

Χριστουγεννιάτικα δώρα για συγγραφείς

Τα Χριστούγεννα έφτασαν, η Πρωτοχρονιά κοντοζυγώνει και – όσοι έχουμε πλέον την πολυτέλεια της οικονομικής ευχέρειας – αναρωτιόμαστε ποιό θα ήταν το πιο κατάλληλο ή το πιο αναγκαίο δώρο που θα μπορούσαμε να κάνουμε σε συγγενείς και φίλους. Το συγκεκριμένο ποστ θεωρώ πως έρχεται να λύσει αυτό το πρόβλημα για όλους εσάς που έχετε στο περιβάλλον σας κάποιον που ασχολείται με τη συγγραφή ή ακόμα και για όσους από εσάς ασχολείστε προσωπικά με τη συγγραφή και θέλετε να κάνετε ένα δωράκι στον εαυτό σας. Ανάλογα, λοιπόν, με το επίπεδο που βρίσκεστε όσον αφορά στην συγγραφή (αρχάριο, μέσο ή προχωρημένο) έχω να σας προτείνω τα εξής βιβλία:

  1. Πατρίσια Χάισμιθ, «Πώς να γράψετε ένα μυθιστόρημα αγωνίας [και δράσης]» – Επίπεδο: αρχάριο

pws-na-grapsete-ena-mythistorima-agonias

Περίληψη από το οπισθόφυλλο:

Ευρύτατα αναγνωρισμένη ως μία εκ των πλέον διακεκριμένων σήμερα συγγραφέων αγωνίας, η Πατρίτσια Χάισμιθ αναλύει εδώ τις μεθόδους δουλειάς της και τα ζωτικά στοιχεία του σασπένς στη μυθοπλασία. Προσεγγίζοντας τη δική της συγγραφική εμπειρία, τα αδιέξοδα, τις επιτυχίες και τις αποτυχίες της –κι αυτές των καθιερωμένων συγγραφέων Γκράχαμ Γκριν και Τζούλιαν Σάιμονς– μας δίνει μια πολύ ζωντανή, προσωπική άποψη του συγγραφέα επί το έργον.

Οι συγγραφείς αστυνομικών μυθιστορημάτων είναι σε θέση, περισσότερο από όσους γράφουν λογοτεχνία έξω από «είδη», να διδάξουν τις αρχές τις μυθοπλασίας. Η Πατρίτσια Χάισμιθ –όπως έκανε αργότερα και ο Στίβεν Κινγκ– αποκαλύπτει τα μυστικά τις τέχνης της: πώς δημιουργείται η «προσδοκία» του αναγνώστη; Πώς πλάθονται οι ήρωες; Τι είναι η πλοκή; Τι η κορύφωση; Το βιβλίο αυτό είναι ένα εγχειρίδιο για ταλαντούχους νέους συγγραφείς –τίποτα δε γίνεται χωρίς ταλέντο– αλλά και για αναγνώστες που θέλουν να ρίξουν ένα αδιάκριτο βλέμμα στη μεγάλη περιπέτεια της γραφής.

Η Χάισμιθ είναι, ίσως, η καλύτερη συγγραφέας αγωνίας στον κόσμο, και το βιβλίο αυτό είναι μια συναρπαστική έκθεση της τέχνης της. – Richard Rayner, TIME OUT

Η Πατρίτσια Χάισμιθ αποδεικνύεται πρώτης τάξεως δασκάλα… Δε λέει ποτέ «έτσι να το κάνεις», λέει πάντα «έτσι το κάνω εγώ». – David Holloway, THE DAILY TELEGRAPH

Χωρίς να απευθύνεται στον ιδεατό αδαή αναγνώστη, και χωρίς να παριστάνει τον παντογνώστη, μιλάει με μεγάλη αμεσότητα για τη χρήση προσωπικών βιωμάτων, τα προβλήματα της πλοκής, το πρώτο και το δεύτερο σχεδίασμα, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι συγγραφείς. Παρά τον τίτλο του, το βιβλίο αυτό θα αποδειχθεί εξαιρετικά χρήσιμο και σε πολλούς «straight» μυθιστοριογράφους. – Julian Symons, THE SUNDAY TIMES

pws-na-grapsete-ena-mythistorima-patricia-highsmith

«Μήνες ολόκληρους, μπορεί και χρόνο, ήθελα να χρησιμοποιήσω ένα χαλί ως μέσο μεταφοράς ενός πτώματος, ένα χαλί το οποίο ίσως βγάζει κανονικά στο φως της ημέρας από την κύρια είσοδο του σπιτιού του – υποτίθεται για να το πάει στο καθαριστήριο, ενώ στην πραγματικότητα αυτό περιέχει ένα πτώμα.» – Πατρίσια Χάισμιθ, “Πώς να γράψετε ένα μυθιστόρημα αγωνίας [και δράσης]”

Η γνώμη μου: Πρόκειται για ένα βιβλίο που δεν δίνει ξεκάθαρες συμβουλές συγγραφής, αλλά παρουσιάζει το πώς η συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων Πατρίσια Χάισμιθ εμπνεύστηκε τα μυθιστορήματά της, πώς πραγματοποίησε τη συγγραφική της έρευνα, τί δυσκολίες αντιμετώπισε στην ανάπτυξη της πλοκής και των χαρακτήρων, πώς τα μετέφερε όλα αυτά στο χαρτί και πώς τελικά έφτασαν να εκδοθούν μετά από την απαραίτητη παρέμβαση του επιμελητή/διορθωτή. Είναι κατάλληλο για άτομα που ξεκινάνε τώρα την συγγραφή, μιας και μέσα από τα προσωπικά βιώματα της Χάισμιθ θα δουν να καθρεφτίζεται ο ίδιος τους ο εαυτός και θα βοηθηθούν στην περαιτέρω οργάνωση της δουλειά τους και της συγγραφής τους. Κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Πατάκη.

 

  1. Syd Gield, «Το σενάριο» – Επίπεδο: μέσο

 

syd-field-to-senario

Περίληψη από το οπισθόφυλλο:

Η απλότητα του βιβλίου κάνει τη σεναριογραφία προσιτή στον αρχάριο και πλαταίνει τους ορίζοντες των φτασμένων. Ο Syd Field δείχνει τα δομικά και τα υφολογικά εκείνα στοιχεία που κάνουν καλό ένα σενάριο. Διδάσκει με εποπτικό τρόπο την τεχνική για το γράψιμο ενός καλού σεναρίου.

-Γιατί οι πρώτες δέκα σελίδες είναι τόσο σημαντικές;

-Πώς η συνεργασία είναι αποδοτική;

-Πώς διασκευάζετε ένα μυθιστόρημα, ένα θεατρικό έργο, ένα άρθρο, σε σενάριο;

Ο Syd Field απαντά σε όλα αυτά τα ερωτήματα.

Επαινέθηκε σαν το ριζοσπαστικότερο βιβλίο για τη σεναριογραφία τα τελευταία σαράντα χρόνια.

Το «Σενάριο» είναι το πιο ξεχωριστό εγχειρίδιο στο είδος του και γράφτηκε για να βοηθήσει τους φιλόδοξους σεναριογράφους να κάνουν τις ιδέες τους πετυχημένες ταινίες. Αυτοί που σκοπεύουν να γίνουν σεναριογράφοι θα πρέπει να ανακηρύξουν τον Syd Field «γκουρού» τους και το βιβλίο του να το έχουν σαν Αγία Γραφή τους. (Los Angeles Herald Examinar)

krisimi-stigmi-mythistorima

«Όταν δουλεύετε με βάση το διάγραμμα της σεναριογραφικής δομής δεν έχετε την αίσθησή του. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο η κρίσιμη σκηνή αποκτά ιδιαίτερη σημασία. ΚΡΙΣΙΜΗ ΣΚΗΝΗ ονομάζουμε εκείνο το επεισόδιο ή το συμβάν που μπαίνει μέσα στη δράση και στρέφει τη ροή του μύθου σε άλλη κατεύθυνση. Κινεί δηλαδή το μύθο προς τα πρόσω.» – Syd Field, “Το σενάριο”

Η γνώμη μου: Πρόκειται για το βιβλίο που αρχίζει να εισάγει τον ερασιτέχνη συγγραφέα στη θεωρία περί γραφής και να του εξηγεί με απλό και κατανοητό τρόπο πώς θα πρέπει να δομήσει και να μεταφέρει στο χαρτί την ιστορία που έχει μέσα στο μυαλό του. Είναι κατάλληλη για άτομα που έχουν ήδη αρχίσει να καταπιάνονται με την συγγραφή, έχουν συναντήσει τα πρώτα τους εμπόδια και επιθυμούν να συμβουλευτούν μια ευκολοδιάβαστη θεωρία, η οποία και θα τους βοηθήσει να προχωρήσουν παρακάτω. Η ανάπτυξη των ηρώων και η κατασκευή ενός σχεδιαγράμματος δομής είναι μερικά από τα θέματα που θίγονται και αναλύονται σε αυτό το βιβλίο. Μην σας παραξενεύει που ο τίτλος είναι σχετικός με το κινηματογραφικό σενάριο. Στην πραγματικότητα ο τρόπος με τον οποίο δομείται και αναπτύσσεται ένα μυθιστόρημα, καθώς και ένα θεατρικό ή ένα κινηματογραφικό έργο, στηρίζεται στην γραμμική δομή αφήγησης του Αριστοτέλη και είναι ακριβώς ο ίδιος σε όλα τα λογοτεχνικά είδη. Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κάλβος.

 

  1. Gerard Genette «Σχήματα ΙΙΙ» – Επίπεδο: προχωρημένο

gerard-genette-sximata-3

Περίληψη από το οπισθόφυλλο:

Το βιβλίο αυτό (που πρωτοκυκλοφόρησε στα γαλλικά το 1972, στο πλαίσιο της περίφημης σειράς «Ποιητική», υπό τη διεύθυνση του συγγραφέα και του Tzvetan Todorov) είναι, ανάμεσα στα έργα του Gerard Genette εκείνο που αφορά περισσότερο από κάθε άλλο το ευρύ κοινό. Γιατί περιλαμβάνει την περίφημη μελέτη του «Ο λόγος της αφήγησης: δοκίμιο μεθοδολογίας», που αποτελεί έναν από τους μεγάλους σταθμούς στη συγκρότηση της σύγχρονης αφηγηματολογίας και προσφέρει ένα εύληπτο κι εύχρηστο εργαλείο για την ανάλυση των αφηγηματικών κειμένων.

Με αφετηρία ορισμένα κριτήρια στρατηγικής σημασίας, αποκαλυπτικά της εσωτερικής άρθρωσης του συστήματος -όπως η διάκριση μεταξύ αφηγηματικής πράξης, αφηγημένης ιστορίας και αφηγηματικού κειμένου (αφηγήματος) ή μεταξύ του ποιος λέει (αφηγητής) και ποιος βλέπει (εστιαστής)-, ο Genette οργανώνει τη μελέτη των φαινομένων σε τρία επίπεδα: των χρονικών δομών, των αφηγηματικών τρόπων ή εγκλίσεων, της φωνής του αφηγητή. Με αντικείμενο αναφοράς τα έπη του Ομήρου και το «Αναζητώντας το χαμένο χρόνο» του Μαρσέλ Προυστ, ο συγγραφέας πραγματοποιεί ένα συνεχές «πήγαιν’ έλα» ανάμεσα στη θεωρία και στην ανάλυση των κειμένων, πετυχαίνοντας έτσι ν’ αποκαλύψει «το γενικό στην καρδιά του ειδικού» και ταυτόχρονα να προσφέρει ένα υπόδειγμα εφαρμογής της μεθοδολογίας σε συγκεκριμένα κείμενα.

Η θεωρία του Genette έχει καθιερωθεί διεθνώς ως μια από τις πιο έγκυρες μεθόδους έρευνας και ερμηνείας των φαινομένων του αφηγηματικού λόγου. Για τον Έλληνα αναγνώστη έχει ένα πρόσθετο ενδιαφέρον, καθώς βρίσκεται σε συνεχή διάλογο με τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη και δανείζεται, σε μεγαλύτερο βαθμό από άλλους, την ορολογία της από την αρχαία «Ποιητική» και «Ρητορική».

genette-sximata-3

«Η ανάλυση των συντακτικών σχέσεων (παρατακτική και υποτακτική σύνδεση) ανάμεσα στα μέρη μάς επιτρέπει τώρα να αντικαταστήσουμε τον πρώτο μας τύπο, που δεν έδειχνε παρά τις θέσεις, με έναν άλλον που δηλώνει τις σχέσεις και τις συναρμογές (εγκιβωτισμούς): Α2 [Β1] Γ2 [Δ1 (Ε2) Ζ1 (Η2) Θ1] Ι2» – Gerard Genette, “Σχήματα ΙΙΙ”

Η γνώμη μου: Για όσους θέλουν να εντρυφήσουν στην θεωρία της αφήγησης, αυτό το βιβλίο είναι ακριβώς αυτό που χρειάζονται. Το αγόρασα πρόσφατα και από την πρώτη στιγμή αποτέλεσε για μένα τη «Βίβλο» της συγγραφής. Δεν θα το σύστηνα σε άτομα που ξεκινάνε τώρα την συγγραφή γιατί περιέχει δυσκολονόητους όρους και εμπεριστατωμένες αναλύσεις πάνω στην οπτική γωνία του αφηγητή, στον τρόπο που επιλέγεται από τον συγγραφέα το κάθε είδος αφήγησης, αλλά και η χρησιμότητα του σχετικά με το θέμα του κάθε μυθιστορήματος. Απευθύνεται κυρίως σε άτομα που έχουν αποκτήσει μια αρκετά μεγάλη εξοικείωση και τριβή με την συγγραφή και έχουν συναντήσει προβλήματα τα οποία δεν είναι εύκολο να λυθούν από απλές συμβουλές που παρέχονται στο διαδίκτυο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το πρόβλημα του εγκιβωτισμού, του τρόπου δηλαδή με τον οποίο πρέπει να οργανωθούν και να παρουσιαστούν στην αφήγηση οι αναλήψεις (flash back) μιας ιστορίας, ώστε να γίνουν κατανοητές στον αναγνώστη. Κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Πατάκη.

 

Εύχομαι σε όλους σας καλές και χαρούμενες γιορτές, με υγεία, ευτυχία και πολλή πολλή έμπνευση.

Μαριάννα Νικολαΐδου

Advertisements

13 thoughts on “Χριστουγεννιάτικα δώρα για συγγραφείς

  1. Ο/Η ΜΑΡΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΥ (ΜΑΡΙΑ Π.) λέει:

    Πολύ μα πολύ ενδιαφέρες προτάσεις! Θα βάλω την ανάρτηση στα αγαπημένα μου για αν την επεξεργαστώ καλύτερα.
    Καλές γιορτές Μαριάννα μου!
    …και πολλή πολλή έμπνευση φυσικά!!!😉😘

    Αρέσει σε 1 άτομο

  2. Ο/Η oneiraparamithiou λέει:

    Εξαιρετική ανάρτηση !!Τα Νρ.1 κ 3 δεν τα γνώριζα, το νρ.2 το εχω διδαχθεί σε αντίστοιχο πολύμηνο σεμινάριο! 🙂

    Χρονια πολλα κ ομορφα Χριστούγεννα κ απο μενα κ απο τη μπεμπουλα πλέον (εδω κ 10 μερες)!
    😉

    Αρέσει σε 1 άτομο

    • Ο/Η Μαριάννα Νικολαΐδου λέει:

      Πλάκα κάνεις!!!!!!??? :O :O 😀 😀 Χριστούγεννα και οι 3 σας, αυτά κι αν θεωρούνται τρισευτυχισμένα Χριστούγεννα!! Να τη χαίρεσαι κοπελάρα μου, γερή δυνατή να είναι!! Σου στέλνω στο email να μου πεις λεπτομέρειες!! Φιλάκια πολλά πολλά πολλά!!! 🙂 🙂

      Αρέσει σε 1 άτομο

      • Ο/Η Μαριάννα Νικολαΐδου λέει:

        Αχαχαχα!! Τώρα πάει, από δω και πέρα αρχίζει το τρέξιμο και θα κρατήσει… χμμμ… 10 χρονάκια μες στο νερό! χαχα Είναι όμως η πιο όμορφη και γλυκιά κούραση!! 😉 😉 Το έλαβα το email σου και περιμένω νεότερα. Φιλάκια πολλά πολλά και καλή πρωτοχρονιά να έχουμε 😀

        Μου αρέσει!

      • Ο/Η oneiraparamithiou λέει:

        Ελενίτσα μου σε ευχαριστω! Πλέον μπαίνω κ γω στο κλαμπ των μαμάδων και των ανησυχιών τους για τις οποίες συχνα πυκνά γράφεις στις αναρτήσεις σου! Βεβαια εχω καιρο για μια ανάρτηση τύπου «που πήγαν τα μωρά μου;;».Φιλια πολλα, σε ευχαριστω για τις ευχές κ για σ´ενα κ την οικογενεια σου ευχομαι οτι καλυτερο!!

        Αρέσει σε 2 άτομα

      • Ο/Η eleniplus λέει:

        Χιχιχι! Εσύ τώρα θα θέλεις αναρτήσεις «πώς να γλιτώσω για 10′ από το μωρό μου». Να ξέρεις -που το ξέρεις, είμαι σίγουρη- ότι ζεις μια από τις πιο όμορφες περιόδους της μητρότητας, εκεί που «γνωρίζεστε» με το μωρό σου και ερωτεύεστε. Γιατί τώρα θα καταλάβεις ότι είναι έρωτας και μάλιστα μοναδικός και ανυπέρβλητος!
        Να σου ζήσει η κουκλίτσα σου και να την καμαρώνεις γλυκιά μου!

        Αρέσει σε 2 άτομα

  3. Ο/Η eleniplus λέει:

    Πολύ καλή ιδέα αυτό το post! Για να είμαι ειλικρινής, δεν είχα σκεφτεί καν ότι υπάρχουν τέτοια βιβλία/βοηθήματα για συγγραφείς. Μπαίνουν και τα τρία στη wish list των δώρων!

    Καλές γιορτές!!!!
    Ελένη
    https://myfortysomethingworld.wordpress.com/

    Αρέσει σε 1 άτομο

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s