7 είδη blog για συγγραφείς

Εν έτει 2016 και με το διαδίκτυο να αποτελεί το πιο ισχυρό μέσο επικοινωνίας, είναι εύλογο πως ο χώρος της συγγραφής δεν θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστος. Οι αναγνώστες βιβλίων ανά τον κόσμο επιλέγουν τις μηχανές αναζήτησης ως μέσο εντοπισμού των βιβλίων που θα διαβάσουν, επομένως παλιοί και νέοι συγγραφείς στρέφονται στη δημιουργία ενός συγγραφικού ιστότοπου (site) ή ενός προσωπικού ιστολογίου (blog) προκειμένου να προωθήσουν τα έργα τους και να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Σίγουρα θα έχετε δει κι θα έχετε διαβάσει blogs ελλήνων συγγραφέων. Άλλα εστιάζουν στη βιβλιοκριτική, άλλα στα σχόλια της καθημερινότητας και άλλα σε προσωπικά βιώματα. Όμως, ποιό από όλα αυτά τα είδη blog είναι το πιο κατάλληλο για έναν συγγραφέα;

Στην ερώτηση αυτή θα μας απαντήσει η ισπανίδα συγγραφέας Gabriella Literaria, μιας και το παρόν άρθρο αποτελεί ελεύθερη μετάφραση της ανάρτησής της: «7 tipos de blogs que sí funcionan para escritores» («επτά είδη blog που πράγματι λειτουργούν για συγγραφείς»). Το συγκεκριμένο post αναρτήθηκε στο προσωπικό της ιστολόγιο στις 15 Δεκεμβρίου του 2015, τα πλήρη πνευματικά δικαιώματα του άρθρου ανήκουν αποκλειστικά σε εκείνη (todos los derechos de este artículo pertenecen a la esctritora Gabriela Literaria) και εύχομαι οι πληροφορίες του να σας βοηθήσουν τόσο όσο βοήθησαν κι εμένα. Απολαύστε το:

Image1

Μιας και μιλάω πολύ για blogs (και αφιερώνω για το δικό μου απίστευτα πολλές ώρες) έχω να ξεχωρίσω μία συγκεκριμένη ερώτηση που μου κάνουν συνέχεια οι αναγνώστες: Για τί θέμα θα πρέπει να μιλάει το blog μου; Αυτή η ερώτηση συνήθως σχετίζεται με άλλες ερωτήσεις του τύπου: «Πώς να χρησιμοποιήσω το blog μου ώστε ο κόσμος να αγοράζει τα βιβλία μου;» ή «Ποιά θα πρέπει να είναι η έκταση του κάθε άρθρου ώστε να προσελκύσω περισσότερους αναγνώστες;» και θεωρώ παράξενο το ότι πολλοί συγγραφείς (των οποίων τα blog δύσκολα έχουν επισκέψεις) πιστεύουν ότι αυτό μπορεί να λυθεί ως δια μαγείας, ακολουθώντας κάποια συγκεκριμένα tips. Παρ’ όλα αυτά τολμώ να πω πως υπάρχουν 3 παράγοντες που μπορούν να εξασφαλίσουν την επιτυχία σε ένα blog:

  1. Το να επιλέξουμε το είδος blog που ταιριάζει στο θέμα μας (ή το στόχο μας)
  2. Το να γράφουμε άρθρα σχετικά με το συγκεκριμένο θέμα (ή στόχο)
  3. Το να επιλέγουμε ελκυστικούς τίτλους για τα άρθρα μας και να τα μοιραζόμαστε στα κοινωνικά δίκτυα

Όσον αφορά στον παράγοντα 3, μπορείτε να συμβουλευτείτε τον οδηγό του αξεπέραστου συγγραφέα Jon Morrow με τίτλο: «52 headline-hacks: A Cheat Sheet for Writing Blog Posts That Go Viral», ο οποίος περιέχει συμβουλές που πράγματι με βοήθησαν στο να εκτοξεύσω την επισκεψιμότητα του blog μου. Στον παρόν άρθρο θα ασχοληθώ μόνο με τους παράγοντες 1 και 2. Ας δούμε, λοιπόν, ποιά είναι τα εφτά είδη των blogs που είναι ιδανικά για συγγραφείς:

  1. Blogs συγγραφέων που απευθύνονται σε συγγραφείς

Όλοι αναλύουμε και σχολιάζουμε τις διάφορες όψεις του κόσμου της συγγραφής, από το πώς θα παρουσιάσουμε το χειρόγραφό μας μέχρι το πώς θα γράψουμε την περίληψη στο οπισθόφυλλο του βιβλίου μας. Ως εκ τούτου, υπάρχουν πάρα πολλά παραδείγματα blog αυτής της κατηγορίας. Κάποια θεωρούνται πιο τεχνικά, άλλα αναλύουν εις βάθος την αφήγηση, άλλα επικεντρώνονται σε προσωπικά θέματα της συγγραφής ή της έκδοσης και άλλα εστιάζουν σε συγκεκριμένα θέματα όπως το marketing.

Πλεονεκτήματα για Συγγραφείς: Το συγκεκριμένο είδος θα σας βοηθήσει στο να γνωριστείτε με άλλους συγγραφείς, να ανταλλάξετε μαζί τους απόψεις και συμβουλές, αλλά και να δικτυωθείτε γενικά στο χώρο του βιβλίου. Μέσω της δικτύωσης (networking) που προωθούν αυτού του είδους τα blogs θα γνωρίσετε πολλά άτομα που εργάζονται ή σχετίζονται με τους παραδοσιακούς Εκδοτικούς Οίκους, γεγονός που θα αποδειχθεί πολύτιμο όταν θα έρθει η ώρα να προβείτε στην παραδοσιακή έκδοση ή στην αυτοέκδοση. Επίσης, θεωρούνται ιδανικά για συγγραφείς που παρέχουν υπηρεσίες σε άλλους συγγραφείς (π.χ. πληροφορίες, διορθώσεις, επιμέλεια, συμβουλές προώθησης κ.α.)

Μειονεκτήματα για Συγγραφείς: Το κοινό του συγκεκριμένου blog αποτελείται κυρίως από συγγραφείς κι όχι απαραίτητα από αναγνώστες. Αυτό σημαίνει πως υπάρχει μεγάλη πιθανότητα τα άτομα που θα σας παρακολουθούν να μην είναι εν δυνάμει αγοραστές του βιβλίου σας κι έτσι θα πρέπει να καταβάλετε πολύ μεγάλη προσπάθεια μέχρι να δείτε την επισκεψιμότητα σας να μεταφράζεται σε πωλήσεις.

δημιουργια προσωπικου blog

  1. Blogs γνώμης

Πιθανότατα αυτό να είναι το πιο κοινό είδος blog, μιας και πραγματεύεται καθημερινά θέματα και προβλήματα. Πρόκειται για την εξέλιξη των λεγόμενων προσωπικών blogs, τα οποία την εποχή που εμφανίστηκαν εστίαζαν στην καθημερινότητα των bloggers και σημείωναν μεγάλη επιτυχία, πριν αντικατασταθούν σταδιακά από το Facebook, το Twitter και το Instagram. Στις μέρες μας, αν κάποιος θελήσει να έχει συγκεκριμένη κίνηση το προσωπικό του blog, αυτό θα πρέπει να είναι blog γνώμης/άποψης και, επίσης, θα πρέπει οι απόψεις που θα παραθέτει σε αυτό να είναι ενδιαφέρουσες (και πειστικές).

Πλεονεκτήματα για Συγγραφείς: Ένα τέτοιου είδους blog μπορεί να δημιουργήσει μια ισχυρή σύνδεση ανάμεσα στον συγγραφέα και τους αναγνώστες του. Μπορεί το blog σας να μην σημειώνει τρομακτικά πολλές επισκέψεις, αλλά θα έχει πιστούς followers που θα το επισκέπτονται τακτικά, επειδή απλά τους αρέσει η άποψη και το στυλ σας. Εν κατακλείδι, αυτό το είδος blog λειτουργεί καλύτερα σε συγγραφείς που ασχολούνται με εξωκειμενικά λογοτεχνήματα*. Αν το κοινό στο οποίο στοχεύετε πρόκειται για ένα κοινό που του αρέσει να διαβάζει μυθιστορήματα που ασχολούνται με (σύγχρονα) κοινωνικά θέματα, τότε σε αυτό το είδος blog πρέπει να εστιάσετε.

Μειονεκτήματα για Συγγραφείς: Πάντα υπάρχει η πιθανότητα να μην ενδιαφέρεται κανένας για τη ζωή σας, αλλά ούτε και για τη γνώμη σας. Επίσης, ακόμα κι αν τους ενδιαφέρει η γνώμη σας αυτό δεν σημαίνει ότι θα αγοράσουν και το βιβλίο σας.

*Εξωκειμενικό μυθιστόρημα = ο συγγραφέας δεν εστιάζει τόσο στην πλοκή, όσο στην ανάλυση ενός κοινωνικού προβλήματος. (περισσότερες πληροφορίες: εδώ)

 blogs ελληνων συγγραφεων

  1. Blog συγκεκριμένης θεματολογίας (Niche blog)

Αυτό το είδος blog έχει μια μεγάλη μετάφραση σε πωλήσεις, μιας και ο στόχος του, κατά βάση, είναι να προσφέρει πολύ συγκεκριμένη πληροφορία σε ένα πολύ συγκεκριμένο κοινό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η ισπανίδα συγγραφέας Ana González Duque, η οποία όταν έγραφε το «Tombooktu ChickLit», διατηρούσε ένα blog εστιασμένο σε αυτό το είδος, ενώ όταν ξεκίνησε να γράφει μυθιστορήματα φαντασίας, άρχισε να μιλά στο blog της για λογοτεχνία του φανταστικού. Τα ενδιαφέροντά της πάντα γυρνούν γύρω από αυτό που γράφει και της αρέσει να το μοιράζεται με τον κόσμο που επίσης ενδιαφέρεται γι’ αυτό.

Πλεονεκτήματα για Συγγραφείς: Πολλά! Θα πουλήσετε περισσότερα βιβλία, θα μιλάτε για θέματα που σας ενδιαφέρουν και θα αλληλεπιδράτε με ένα κοινό που ενδιαφέρεται πραγματικά γι’ αυτά που έχετε να πείτε. Αρκεί, βέβαια, αυτά που λέτε να τα λέτε καλά και με ενδιαφέροντα τρόπο.

Μειονεκτήματα για Συγγραφείς: Το πιθανότερο είναι να βαρεθείτε γρήγορα ή ακόμα χειρότερα, να ξεμείνετε σύντομα από ιδέες για καινούριες αναρτήσεις. Επίσης, υπάρχει κίνδυνος η θεματολογία που θα διαλέξετε να μην έχει αρκετά μεγάλο κοινό. Τότε η επισκεψιμότητα θα παραμείνει σε χαμηλά επίπεδα και ενδεχομένως να κυμανθούν σε ανάλογα επίπεδα και οι πωλήσεις των βιβλίων σας.

προωθηση συγγραφεων

  1. Blogs με βιβλιοκριτικές

Ένα blog βιβλιοκριτικών μπορεί να πάρει πολλές μορφές και θεωρείται πολύ ευέλικτο σαν είδος. Χωρίς αμφιβολία οι “βασιλιάδες” των κριτικών, αυτή τη στιγμή, είναι οι έφηβοι. Η εφηβική λογοτεχνία είναι το νούμερο ένα είδος στα κοινωνικά δίκτυα, στο Youtube και στο Blogspot.

Πλεονεκτήματα για Συγγραφείς: Όπως και με το προηγούμενο, έτσι και σε αυτό το είδος τα πλεονεκτήματα είναι πολλά! Αν ασχοληθείτε με βιβλιοκριτικές σε έργα συγγραφέων που έχουν ήδη μια δυνατή παρουσία online, τότε θα κερδίσετε αναγνωρισιμότητα μέσω της διαφήμισης που θα σας κάνουν, μοιράζοντάς την κριτική σας με τους αναγνώστες τους στα social media. Επίσης, αν το blog σας πάει καλά και αρχίσει να γίνεται γνωστό, τότε ενδεχομένως να αρχίσει να συμβαίνει και το ακριβώς αντίθετο. Γνωστοί συγγραφείς θα σας ζητήσουν να γράψετε κριτική για τα βιβλία τους, ώστε να διαφημιστούν μέσω των δικών σας αναγνωστών. Όλα αυτά σας παρέχουν όχι μόνο καλές δημόσιες σχέσεις με άλλους συγγραφείς, αλλά πιθανότατα και με τους ίδιους τους εκδοτικούς οίκους. Από συγγραφική άποψη, το να αναλύεις άλλα βιβλία, είναι ίσως ο καλύτερος τρόπος να γίνεις καλύτερος συγγραφέας.

Μειονεκτήματα για Συγγραφείς: Παρόλο που είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για να κερδίσεις αναγνωρισιμότητα, δυστυχώς ούτε αυτό το είδος blog μεταφράζεται άμεσα σε πωλήσεις (εκτός βέβαια αν γίνει συνδυασμός του με blog συγκεκριμένης θεματολογίας). Επίσης, υπάρχει το πρόβλημα του ανταγωνισμού. Τα blogs βιβλιοκριτικών που υπάρχουν στο ίντερνετ είναι χιλιάδες και, όπως αναφέραμε και πριν, αυτά που έχουν μεγαλύτερη κίνηση είναι αυτά που γράφονται από έφηβους bloggers και απευθύνονται σε εφηβικό κοινό.

αυτοέκδοση στην ελλάδα

  1. Χιουμοριστικά blogs

Όλος ο κόσμος έχει κάποιους στους οποίους αρέσουν τα αστεία του, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι τα συγκεκριμένα αστεία θα αρέσουν και σε όλο τον κόσμο. Το χιούμορ δημιουργεί μια ιδιαίτερη σύνδεση ανάμεσα στον συγγραφέα και τον αναγνώστη και έχουν υπάρξει πολλά διάσημα blogs που έχουν χρησιμοποιήσει με πολύ μεγάλη επιτυχία το χιούμορ ως μέσο επικοινωνίας. Δυστυχώς, όμως, υπάρχουν και κάποιοι που εστιάζουν όχι τόσο στην αίσθηση του χιούμορ, όσο στον χλευασμό και στις προσβολές άλλων συναδέλφων. Προσπαθήστε, λοιπόν, να εστιάζετε το χιούμορ σας στα βιβλία και όχι στους ανθρώπους (συγγραφείς ή αναγνώστες) που βρίσκονται πίσω από αυτά. Η γραμμή που διαχωρίζει τον πνευματώδη αστεϊσμό από την προσωπική επίθεση είναι πάρα πολύ λεπτή και, πιστέψτε με, δεν θα θέλατε να την ξεπεράσετε.

Πλεονεκτήματα για Συγγραφείς: Όπως ήδη ανέφερα, δημιουργούν μια πιο βαθειά και άμεση σύνδεση με τους αναγνώστες που έχουν παρόμοια αίσθηση του χιούμορ με τη δική σας. Αν, μάλιστα, τα βιβλία σας τυγχάνει να είναι χιουμοριστικά, τότε οι αναγνώστες σας σίγουρα θα τα λατρέψουν και θα τα αγοράσουν.

Μειονεκτήματα για Συγγραφείς: Το κακό με το χιούμορ είναι ότι αν δεν είναι πηγαίο, φαίνεται αμέσως. Αν έχετε έμφυτη την αίσθηση του χιούμορ μπορείτε να προχωρήσετε στη δημιουργία ενός τέτοιου blog, αλλά αν δεν έχετε πηγαίο χιούμορ, τότε μην προσπαθήσετε να γίνεται κάτι που δεν είστε.

blogs συγγραφεων

  1. Συλλογικά Blogs

Ένα blog απαιτεί πολύ χρόνο και ακόμη περισσότερη δουλειά. Ένας τρόπος να κρατήσετε το blog σας ενημερωμένο, χωρίς να αφιερώνετε πολύ χρόνο σε αυτό, είναι το να μοιράσετε αυτή τη δουλειά και με άλλους bloggers. Με αυτό τον τρόπο θα καταφέρετε και να έχετε συγκεκριμένους θαυμαστές, αλλά και να μην ανησυχείτε για θέματα που δεν αφορούν την συγγραφή (π.χ. στατιστικά, βελτίωση επισκεψιμότητας κτλ.). Χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιου blog είναι ο ιστότοπος Cracked (το βιβλίο του David Wong με τίτλο “John Dies at the End” γνώρισε μεγάλη επιτυχία χάρη στη συγκεκριμένη πλατφόρμα). Επιπρόσθετα, αν δεν θέλετε να μοιραστείτε το blog σας με άλλους, τότε μπορείτε κάλλιστα να ζητήσετε εσείς να γίνετε μέλος σε άλλα συλλογικά blogs ή sites, γράφοντας  τακτικά ή περιστασιακά (guest posting) σε αυτά.

Πλεονεκτήματα για Συγγραφείς: Όλα όσα αναφέραμε παραπάνω. Παύετε να αγχώνεστε για θέματα που αφορούν στη διατήρηση ενός blog και απολαμβάνετε την επισκεψιμότητα που σας παρέχει η συμμετοχική πλατφόρμα.

Μειονεκτήματα για Συγγραφείς: Αν συμμετάσχετε σε κάποια μεγάλη συλλογική πλατφόρμα που έχει έσοδα από διαφημίσεις, πιθανότατα το μόνο που θα λαμβάνετε ως αντάλλαγμα των άρθρων που θα δημοσιεύετε, θα είναι η αναγνωρισιμότητα και η ενίσχυση του βιογραφικού σας. Σε περίπτωση που δεν είστε σύμφωνος με την ιδέα του να βγάζουν άλλοι χρήματα εις βάρος σας, τότε μπορείτε απλά να ζητήσετε να μην γράφετε τακτικά, αλλά περιστασιακά (guest posting).

προωθηση νεων συγγραφεων

  1. Λογοτεχνικό blog

Πρόκειται για blogs όπου αναρτούνται δείγματα γραφής των συγγραφέων, δηλαδή διηγήματα ή μυθιστορήματα σε συνέχειες. Θεωρητικά, αυτό το είδος blog θα έπρεπε να είναι το καλύτερο για τους συγγραφείς. Στην τελική, αν θέλουμε να μας διαβάσουν και να αγοράσουν τα βιβλία μας, τότε δεν θα πρέπει να δείξουμε αυτά που ξέρουμε; Η απάντηση, δυστυχώς, είναι όχι. Αυτού του είδους τα blogs λειτουργούσαν σχετικά καλά τον καιρό που τα ιστολόγια ήταν ο απόλυτος κυρίαρχος του διαδικτύου (μάλιστα τότε υπήρχαν κάποιοι συγγραφείς – οι λεγόμενοι πρωτοπόροι της αυτοέκδοσης – οι οποίοι αναρτούσαν στο διαδίκτυο τα έργα τους ανά κεφάλαια και στη συνέχεια κατάφερναν να πουλήσουν δεκάδες χιλιάδες αντίγραφα σε έντυπη μορφή) αλλά μετά την εμφάνιση των Lulu.com και λογοτεχνικών πλατφόρμων όπως το Wattpad, σταδιακά έχασαν τη δύναμή τους. Μπορεί κάποιοι, λοιπόν, να σκέφτονται σήμερα πως για να κερδίσουν έναν αναγνώστη θα πρέπει να του δείξουν ένα δείγμα της γραφής τους, όμως αυτό τις περισσότερες φορές δεν λειτουργεί. Πρώτον γιατί υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός (με τόσες χιλιάδες δωρεάν δείγματα βιβλίων στο ίντερνετ, γιατί κάποιος να προτιμήσει να διαβάσει το δικό σας και όχι κάποιου άλλου συγγραφέα;) και δεύτερον γιατί υπάρχει κίνδυνος να βλάψει τις πωλήσεις (αν κάποιος διαβάσει ένα βιβλίο σας που κυκλοφορεί δωρεάν στο διαδίκτυο, τότε πιθανώς να αρκεστεί σε αυτό και να μην αγοράσει κάποιο από αυτά που έχετε εκδώσει).

Δεν λέω ότι είναι αδύνατον να δημιουργήσετε μια συγκεκριμένη αλληλεπίδραση με τους αναγνώστες σας χάρη σε ένα λογοτεχνικό blog, απλά λέω ότι κάτι τέτοιο είναι πολύ δύσκολο. Απαιτεί μεγάλη υπομονή και εξαιρετικές γνώσεις σχετικά με το copywriting και ο λόγος που το συμπεριλαμβάνω σε αυτή τη λίστα είναι επειδή πράγματι μπορεί να λειτουργήσει, κυρίως αν λειτουργεί ως συμπληρωματικό προώθησης κάποιας ήδη υπάρχουσας έκδοσης (έξτρα κεφάλαια, διηγήματα κτλ.). Επίσης, καλό θα ήταν αντί να δημιουργήσετε ένα blog με τα έργα σας, να αναζητήσετε ιστότοπους όπου υπάρχει κόσμος για να διαβάσει και να τα αναρτήσετε εκεί. Το να βάζετε στο blog περιστασιακά κάποια περίληψη ή teaser του βιβλίου σου για να δελεάσετε τους αναγνώστες έχει καλώς, όμως αν αυτό που πραγματικά θέλετε είναι να ανεβάσετε το έργο σας σταδιακά ανά κεφάλαια ώστε να συλλέξετε απόψεις και γνώμες αναγνωστών, τότε καλύτερα να αναζητήσετε λογοτεχνικές πλατφόρμες με έτοιμο αναγνωστικό κοινό (όπως το Wattpad) και να γίνετε ενεργά μέλη της κοινότητας. Μην αναρτάτε τα έργα σας σε ένα ιστολόγιο όπου θα είναι δύσκολο (έως ακατόρθωτο) να τα ανακαλύψουν οι αναγνώστες μέσω μιας απλής αναζήτησης στο Google.

Πλεονεκτήματα για Συγγραφείς: Προσφέρετε ένα άμεσο δείγμα της δουλειάς σας και αυτοί που θα αγοράσουν το βιβλίο σας θα είναι εκείνοι που εντυπωσιάστηκαν από τις αναρτήσεις σας (οι φανατικοί θαυμαστές σας, δηλαδή).

Μειονεκτήματα για Συγγραφείς: Αν αυτό που ζητάτε είναι να εκδώσετε κάποια στιγμή τα έργα σας με τον παραδοσιακό τρόπο, τότε να θυμάστε ότι οι περισσότεροι εκδοτικοί δεν εκδίδουν έργα που έχουν ήδη κυκλοφορήσει δωρεάν στο διαδίκτυο. Επίσης, ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος, μιας και υπάρχουν χιλιάδες έργα που διατίθενται σε ηλεκτρονική μορφή, επομένως θα πρέπει να κάνετε έναν εξαιρετικά μεγάλο αγώνα ώστε να πείσετε τους αναγνώστες να σας διαβάσουν.

stack-of-books-1001655_960_720

Και κάπου εδώ ελπίζω να απάντησα (έως ένα βαθμό τουλάχιστον) σε αυτή την τόσο δύσκολη ερώτηση που μας απασχολεί: «πώς μπορώ να χρησιμοποιήσω το blog μου για να βελτιωθώ ως συγγραφέας αλλά και για να πουλήσω περισσότερα βιβλία;». Επίσης, να σημειώσω ότι όλα τα παραπάνω είδη μπορούν κάλλιστα να συνδυαστούν κατάλληλα ώστε να προκύψει ένα αρκετά λειτουργικό υβρίδιο, όπως για παράδειγμα το blog El lamento de Portnoy (όπου οι αναρτήσεις βιβλιοκριτικών συνυπάρχουν με αναρτήσεις λογοτεχνίας και αναρτήσεις γνώμης). Παρ’ όλα αυτά, έχετε υπόψη ότι τα «υβριδικά blogs», τείνουν να μπερδεύουν τον αναγνώστη, γι’ αυτό αν θέλετε να φτιάξετε ένα τέτοιο blog, τότε καλό θα είναι να αποφασίσετε ποιά θα είναι η λειτουργία του, ποιό σκοπό θα εξυπηρετεί και ποιό θα είναι το ύφος του. Προσπαθήστε να μην μπλέξετε πολλά είδη, τουλάχιστον όχι στην αρχή. Κι επίσης, να θυμάστε ότι υπάρχουν 3 πράγματα που θα κρατήσουν πιστούς τους αναγνώστες σας:

  1. Το προσωπικό σας ύφος (γιατί αυτό που κάνει τους αναγνώστες να επισκέπτονται τακτικά το blog σας είναι η φωνή σας, ο μοναδικός τρόπος με τον οποίο εκφράζεστε)
  2. Η χρησιμότητα του blog (το να μοιράζεστε με το κοινό σας πληροφορίες ή απόψεις χρήσιμες και εποικοδομητικές)
  3. Το να εκφράζεστε σωστά (γιατί αυτό που θα σας κάνει να ξεχωρίσετε ανάμεσα στα χιλιάδες άλλα παρόμοια blogs είναι η συγγραφική ποιότητα των άρθρων σας)

© Gabriella Literaria

(Απόδοση στα ελληνικά: Μαριάννα Νικολαΐδου)

10358148_10205049352174765_4624070107822394859_n-300x188Η Gabriella είναι συγγραφέας και σύμβουλος συγγραφής τα τελευταία 13 χρόνια. Ζει στην Ισπανία και εκτός από το προσωπικό της blog, μοιράζεται τις συμβουλές της και μέσω των Lecturalia και Lectu. Για περισσότερες πληροφορίες: http://www.gabriellaliteraria.com

 

Προσωπικός σχολιασμός – τοποθέτηση:

Όταν ξεκίνησα το δικό μου blog πριν από δύο χρόνια, δεν σας κρύβω ότι το έκανα στην προσπάθειά μου να αρχίσω να γίνομαι γνωστή. Δεν είχα εκδώσει κάποιο έργο τότε (και εξακολουθώ να μην έχω εκδώσει κάποιο) αλλά θεώρησα πως μέχρι να γίνει αυτό, καλό θα ήταν να έχω ξεκινήσει ήδη τα πρώτα μου βήματα αναζητώντας μια θέση στον αχανή κόσμο του διαδικτύου. Εκείνο τον καιρό δεν είχα τίποτα παραπάνω στις συγγραφικές μου τσέπες, πέρα από τις εμπειρίες που είχα αποκτήσει παλεύοντας να βάλω σε σωστή σειρά τις λέξεις, μήπως κι έτσι προκύψει ένα μυθιστόρημα. Δημιουργώντας, λοιπόν, λογαριασμό στην πλατφόρμα του WordPress, σύντομα συνειδητοποίησα πως το μόνο πράγμα για το οποίο θα μπορούσα να μιλήσω με ευχαρίστηση μέσω του blog μου θα ήταν ακριβώς αυτό: οι εμπειρίες που αποκτώ σταδιακά μέσα από την ενασχόλησή μου με τη συγγραφή. Αναρτώντας άρθρα που είχαν σχέση με τη θεωρία περί συγγραφής ή με προβλήματα που αντιμετώπισα συγγράφοντας, μου δόθηκε η ευκαιρία να γνωριστώ και να ανταλλάξω απόψεις με ένα σωρό άλλους bloggers, οι οποίοι δεν είχαν απαραίτητα κάποια σχέση με τη συγγραφή. Ήταν κυρίως κάτοχοι blog βιβλιοκριτικών και blog γνώμης.

συμβουλές συγγραφής

Ερχόμενη στο παρόν (δύο χρόνια μετά την δημιουργία του blog μου) και διαβάζοντας το άρθρο της Gabriella συνειδητοποίησα πως, ακόμη κι αν εκδώσω κάποια στιγμή το βιβλίο μου, το παρόν blog δεν θα μπορέσει να μου εγγυηθεί αύξηση των πωλήσεων του. Μήπως θα έπρεπε, λοιπόν, να το αλλάξω; Ένας σύμβουλος συγγραφής με ειδικότητα στο marketing ίσως και να μου απαντούσε πως ναι, καλύτερα να το άλλαζα και να ασχολιόμουν με ένα niche blog που θα είχε μεγαλύτερη «πέραση». Με σιγουριά, όμως, σας λέω πως και να ακολουθούσα τη συμβουλή του, το blog αυτό θα κατέληγε σε παταγώδη αποτυχία. Γιατί; Για πολλούς λόγους. Πρώτον επειδή δεν θα ήξερα τί να γράψω και δεύτερον γιατί, ακόμα κι αν έβρισκα κάτι να γράψω, αυτό θα ήταν τυποποιημένα λόγια, στερούμενα κάποιου βαθύτερου νοήματος ή ενθουσιασμού (όπως τότε στο Λύκειο που η φιλόλογος μας έβαζε να γράψουμε έκθεση για ένα θέμα που δεν μας άρεσε και παρότι συντακτικά και λογοτεχνικά η έκθεση μας ήταν άρτια, ο βαθμός που παίρναμε ήταν χαμηλός). Εν κατακλείδι, θεωρώ πως θα μου ήταν εντελώς αδύνατον να ασχοληθώ στη ζωή μου με κάτι που δεν με εκφράζει, μόνο και μόνο επειδή αυτό το κάτι θα ήταν «πιασάρικο» και θα μου επέφερε κέρδη.

Νομίζω πως το σημαντικό σε έναν πρωτοεμφανιζόμενο συγγραφέα δεν είναι το πώς θα αποκτήσει λεφτά, όσο το πώς θα γίνει γνωστός. Καλώς αναφέρει η Gabriella το ποιά blogs έχουν μεγάλη μετατρεψιμότητα σε πωλήσεις – γιατί καλό είναι να γνωρίζουμε κάποια πράγματα πριν καταπιαστούμε με αυτά – όμως διαφωνώ μαζί της στο θέμα των χρημάτων, επιμένοντας πως δεν είναι αυτό το ζητούμενο ενός συγγραφέα. Στην Ελλάδα οι συγγραφείς σπάνια φτάνουν σε σημείο να βγάζουν τα προς το ζην από τη συγγραφή και, αν ποτέ το καταφέρουν, αυτό θα είναι αποτέλεσμα δεκαετιών μόχθου και προσπάθειας και όχι ακολουθώντας «εξπρές συνταγές». Ας μην αναλωνόμαστε, λοιπόν, σε ζητήματα δευτερευούσης σημασίας. Ας επικεντρωθούμε στο γράψιμό μας και στη βελτίωσή του, ας παραμείνουμε δραστήριοι διαδικτυακά με τρόπους που μας εκφράζουν και που ταιριάζουν στον χαρακτήρα μας και αν είναι να έρθει η αναγνωρισιμότητα και η φήμη κάποια στιγμή, τότε σίγουρα θα έρθει.

Να έχετε όλοι ένα δημιουργικό υπόλοιπο καλοκαιριού!

Με εκτίμηση,

Μιχελακάκη Μαρία

Advertisements

17 thoughts on “7 είδη blog για συγγραφείς

    • Ο/Η Μιχελακάκη Μαρία λέει:

      Ναι, άστα!!! Το έχω παραμελήσει πολύ το blog και πρέπει σιγά σιγά να αρχίσω να το ανανεωνω με καινούρια άρθρα (από Σεπτεμβρη όμως, να πάμε πρώτα διακοπές!). Όσο για το άρθρο ναι, το ιδανικό τελικά είναι να κάνουμε αυτό που μας εκφράζει κι όχι αυτό που μας υπόσχεται έσοδα ή άμεση επιτυχία! 🙂 🙂

      Αρέσει σε 2 άτομα

  1. Ο/Η fantra13 λέει:

    Μαριάννα μου, όλοι οι wannabe Έλληνες συγγραφείς πρέπει να σ’ ευχαριστούν γι’ αυτό το λαμπρό άρθρο καθοδήγησης κι ειλικρίνειας που τους πρόσφερες. Τα λέει καλά η Ισπανίδα συγγραφέας αλλά τα λες καλά κι εσύ. Το γράψιμο το κάνουμε πρώτα για μας. Αν πετύχει έχει καλώς αλλά αν δεν πετύχει, θα μας μείνει η διαδικασία χρόνιας ψυχοθεραπείας (και δημιουργικής τρέλας) που λειτούργησε μέσω του γραψίματος και για την οποία πρέπει να είμαστε ευγνώμονες. Εξάλλου δεν ξέρω ποιος μπορεί να γράψει αριστουργήματα αν σκέφτεται λεφτά και δόξα. Η συγγραφή είναι καψούρα κι αλοίμονο αν γίνει βαρετή σύζυγος (όπως δυστυχώς συμβαίνει σταδιακά με πολλούς συγγραφείς όταν έχουν εκδώσει πια μια ντουζίνα βιβλία).

    Περιμένουμε νέα υπέροχα γραπτά σου, τόσο εδώ όσο και στο wattpad! Μέχρι τότε καλές και ξεκούραστες διακοπές!

    Αρέσει σε 2 άτομα

    • Ο/Η Μιχελακάκη Μαρία λέει:

      Φανή μου, πόσο δίκιο έχεις σε όσα λες!!! Δεν σου κρύβω πως, ζώντας στον «ρομαντικό» μου κόσμο, πριν αρχίσω τη συγγραφή νόμιζα ότι οι συγγραφείς γράφουν και εκδίδουν βιβλία ανάλογα με την έμπνευσή τους και μόνο όταν εκείνη τους υποδεικνύει ότι έχουν κάτι πραγματικά καλό για το οποίο πρέπει να μιλήσουν. Στην πορεία όμως ανακάλυψα ότι πολλοί λειτουργούν με «καλούπια» και «συνταγές επιτυχίας» και γι’ αυτό εκδίδουν το ένα βιβλίο μετά το άλλο κερδίζοντας παράλληλα και τεράστια επιτυχία.

      Και έπειτα από αυτό έρχεται και το άρθρο της Ισπανίδας και συνειδητοποιώ πως υπάρχουν επίσης και «καλούπια» στο blogging που καθορίζονται από το μάρκετιγκ του κάθε εκδοτικού οίκου και, όπως λες κι εσύ, οφείλω να πω πως: «όχι, αυτά δεν είναι για μένα». Άλλωστε, από τη στιγμή που διάλεξα τη συγγραφή ως χόμπι και όχι ως δουλειά ή πηγή εσόδων, τότε τί να το κάνω το μάρκετινγκ; Επαναλαμβάνω πως το σημαντικό για έναν πρωτο-εμφανιζόμενο συγγραφέα είναι μόνο το να κερδίσει αναγνωρισιμότητα, επομένως εύχομαι αυτό το άρθρο να βοηθήσει στην επιλογή του κατάλληλου είδους μπλογκ γι’ αυτό το σκοπό.

      Υ.Γ. Τώρα που γύρισα από διακοπούλες υπόσχομαι ότι θα στρωθώ στο γράψιμο!!! 🙂 (Και ευελπιστώ να ανεβάσω σύντομα καινούριο υλικό και εδώ αλλά και στο wattpad).

      Φιλικά,
      Μαριάννα

      Αρέσει σε 2 άτομα

    • Ο/Η Μιχελακάκη Μαρία λέει:

      Ουσιαστικά, αυτό ακριβώς ήθελα να τονίσω! Πως τα πράγματα είναι ήδη «περίεργα» σ’ αυτή τη χώρα οπότε δεν χρειάζεται να τα κάνουμε ακόμη πιο περίεργα ακολουθώντας «πατέντες» που δεν μας εκφράζουν. Ακολουθούμε το χόμπι και το πάθος μας και όπου μας βγάλει! 🙂

      Αρέσει σε 1 άτομο

  2. Ο/Η Νυχτερινή Πένα λέει:

    Πολύ διαφωτιστικό το άρθρο μετά από καιρό σιωπής! Συνέχισε να δίνεις κείμενα και συμβουλές.
    Προσωπικά το έλυσα μάλλον αυθόρμητα και υποσυνείδητα το θέμα που θα πάει το ιστολόγιό μου. Βιβλιοκριτκές και μερικά κείμενα με προσωπική άποψη για κάποια θέματα όπως και πάνω στη συγγραφή. Όσο για έργα μου γράφω τόσα πολλά που έχω αρκετά ώστε να έχω για να δημοσιεύω και στο ιστολόγιο.
    Με το μυθιστόρημα που έγραψες τι έγινε;

    Αρέσει σε 1 άτομο

    • Ο/Η Μιχελακάκη Μαρία λέει:

      Χαίρομαι πάρα πολύ που σας ξαναβρίσκω όλους μετά από τόσο καιρό απουσίας!! 🙂 🙂 Όσο για το άρθρο, μου φαίνεται πως θα αρχίσω να ανεβάζω αρκετά πιο συχνά τέτοια Guest Posts γιατί πραγματικά υπάρχουν χιλιάδες αξιόλογα και ιδιαίτερα χρήσιμα άρθρα στα αγγλικά και στα ισπανικά με ένα σωρό χρήσιμα tips για συγγραφή, ενώ στα ελληνικά ή που θα είναι πολύ λίγα σε αριθμό ή που δεν θα έχει σκεφτεί κανείς να γράψει για τέτοια (πρακτικά) θέματα. Επίσης, νομίζω πως τελικά το blogging «πάει» εκεί ακριβώς που θες να το «πας» κι εσύ, επομένως μετά από λίγο καιρό παίρνει τη μορφή που ταιριάζει στο χαρακτήρα μας. Είσαι πολύ τυχερός πάντως που έχεις άφθονο υλικό για να ανεβάζεις, εγώ δυστυχώς δυσκολεύομαι να παράγω γραπτά με γρήγορους ή έστω ικανοποιητικά σταθερούς ρυθμούς 😦

      Υ.Γ. Το μυθιστόρημα που έγραψα δυστυχώς έχει μείνει λίγο στάσιμο γιατί την τελευταία φορά που το έπιασα για επιμέλεια και διορθώσεις βρήκα τόσα πολλά λάθη που τελικά απογοητεύτηκα και τα παράτησα. 😦 😦 Απαιτεί πάρα πολύ δουλίτσα και, δεν σου κρύβω, πως αρκετά κεφάλαια του πρέπει, όχι απλά να διορθωθούν, αλλά να γραφούν από την αρχή. Ευελπιστώ να σας περιγράψω σύντομα αυτή την «πονεμένη» ιστορία της επιμέλειας στο προσεχές Writing Update 🙂

      Μου αρέσει!

  3. Ο/Η oneiraparamithiou λέει:

    Νομίζω πως το μπλογκ του καθενώς είναι το σπιτικό του. Τον εκφραζει πρωτίστως και έπειτα εξυπηρετεί κάποιους σκοπούς. Μπορείπολλές φορές να πάρει τις ιδέες ενός «διακοσμητή» – συμβούλου, αλλά πάντα ανάλογα με τον ιδιοκτήτη του και την εποχή θα προσθαφαιρούνται πράγματα σε τούτο το σπιτικό, όπως άλλωστε έπιπλα και αντικείμενα σε κάθε κανονικό και ζωντανό σπίτι!

    Αρέσει σε 1 άτομο

  4. Ο/Η mariafanblog λέει:

    Πολύ ενδιαφερονκειμενο και συμφωνω απόλυτα και με μερικες γνωμες σε καποια σχολια. Πανω από ολα κανουμε το παθος μας και μετα ολα τα αλλα. εγω ειμαι καινουργια εδω ουτε μηνα δεν το εχω φτιαξει το μπλογκ-ακι μου και ας ειναι γεματο ελλατωματα μιας και δεν ξερω ουτε τα βασικα να διαμορφωσω αλλα δε με πειραζει…σιγα σιγα ολα θα γινουν….ειναι μια θαυμασια ευκαιρια να εξασκηθω να μαθω να βελτιωθω…μαρεσουν πολυ τα κειμενα σου και το μπλογκ σου…

    Αρέσει σε 1 άτομο

    • Ο/Η Μιχελακάκη Μαρία λέει:

      Μαράκι, σ’ ευχαριστω πολυ πολυ για τα καλά σου λόγια και να σου ευχηθώ καλωσόρισες στην μπλογκο-παρεα! ☺☺ Συγνώμη που άργησα τόσο να σου απαντήσω αλλά χαζευα το blog σου το οποίο κάθε άλλο παρά πρόχειρο είναι!! Καλώς ή κακώς τα blogs θέλουν δουλιτσα και στην αρχή λίγο πολύ όλοι ξεκινάμε με πειράματα και μετά από κάμποσο καιρό και πολλές πολλές αλλαγές παίρνει επιτέλους τη μορφή που πραγματικά μας ικανοποιεί!! Καλή αρχή στο συγγραφικό σου ξεκίνημα και ο,τί βοήθεια χρειαστείς, μη διστάσεις να τη ζητήσεις 😊😊

      Αρέσει σε 1 άτομο

      • Ο/Η mariafanblog λέει:

        Μαρία μου σε ευχαριστω πολυ που μου απαντησες και που κοιταξες το μπλογκ μου..χρειαζομαι πραγματικα τη γνωμη ενος εμπειρου ανθρωπου…αυτη η σκεψη οτι ολοι απο καπου ξεκινησαν μου δινει κουραγιο να προχωρησω γιατι πραγματικα καποιες φορες απογοητευομαι απο την ελλειψη γνωσεων πανω σε βασικα θεματα ωστε να αποκτησει μια πιο ελκυστικη οψη το μπλογκ μου…ειμαι περηφανη που εχω φτασει μεχρι εδω απλα θελω πολυ να βελτιωθω…εχω μερικες αποριες που μπορει για καποιον που ξερει απο αυτα να του φανουν χαζες…μηπως θα μπορουσαμε να μιλησουμε σε προσωπικο μυνημα πχ στο φεισμπουκ η οπου αλλου γινεται ωστε να σε ρωτησω 2-3 πραγματακια αν θελεις και αν εχεις χρονο φυσικα …σε ευχαριστωωωω παρααα πολυυυ…

        Αρέσει σε 1 άτομο

      • Ο/Η Μιχελακάκη Μαρία λέει:

        Μπορείς να πάρεις όσο κουράγιο θες γιατί πραγματικά όλοι μας ξεκινήσαμε σαν χαμένοι ψάχνοντας από δω κι από κει τί θα κάνουμε και πώς θα βάλουμε τα πράγματα σε σειρά και ευτυχώς όλοι μας στο τέλος τα καταφέραμε και συνεχίζουμε να καλυτερεύουμε και τα μπλογκ μας και τη γραφή μας. Καμία απορία δεν είναι χαζή, μπορείς να με ρωτήσεις ό,τι θες. Στείλε μου στο facebook, δεν είναι ενόχληση, αν τύχει και εκείνη την ώρα που θα μου στείλεις έχω δουλίτσα και δεν μπορώ να σου απαντήσω, θα απαντήσω κάποια στιγμή αργότερα (αλλά γενικά πάντα απαντάω 🙂 )

        Φιλάκια πολλά πολλά και περιμένω μήνυμά σου 🙂

        Αρέσει σε 1 άτομο

      • Ο/Η mariafanblog λέει:

        σε ευχαριστω πολυυυυ…σου εστειλα τα μυνηματα μου ελπιζω να τα δεις…και απαντησε μου οταν μπορεις δεν εχω θεμα….σε ευχαριστω και παλι για τη θετικη σου σταση το εκτιμωωω παρα πολυυυυ

        Αρέσει σε 1 άτομο

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s